Att sätta ihop en annons eller att skicka ut information via Facebook kan tyckas vara en bra marknadsföringsinsats men du kan marknadsföra dig hur mycket som helst utan resultat, om du inte vet vem som är din kund eller vem det är som är intresserad av att köpa dina produkter.
Oavsett hur bra din affärsidé eller produkt är så måste du vara klar över vem som kan tänkas vilja köpa den.Att ta reda på hur din målgrupp fungerar är en viktig del av marknadsföringen. Känner du din målgrupp på djupet så kommer du även veta vart de befinner sig, vilka forum de rör sig i och medier de använder. Konkurrensen kan vara hård vilket gör det ännu viktigare att tänka på till vem och hur du marknadsför dig för att nå ut till potentiella kunder.
Vart kan jag börja?
Identifiera din målgrupp - vilka är mina kunder och vad är deras behov?
Vilka är mina främsta kunder som jag riktar mina produkter eller tjänster till? Se om du kan kategorisera dem, såsom kön, ålder, vart de bor osv, vad de gör på fritiden. Det du vet om dem helt enkelt.
Strategi - hur ska jag nå dem?
På vilket sätt ska jag nå ut till dem så att de hittar mig? Är det en butik eller är det via nätet så blir svaren olika, men det är viktigt att identifiera vart din målgrupp håller till. Försök att dokumentera och lägga en strategi för hur du ska marknadsföra dig och öka din försäljning.
Konkurrenter - ta en titt på marknaden
Du kan alltid börja med att titta runt omkring dig. Vad gör konkurrenterna, hur når de ut till sina kunder? Har de Facebook? Finns de på instagram? Om du Googlar deras namn vilken information kommer upp osv. Besök deras hemsida och se hur är den uppbyggd. Kopiera inte dina konkurrenter utan fokusera på det du har att erbjuda - det blir din stora fördel så klart!
Sätt upp mål - realistiska mål
Det är enkelt att vara så inne i sin idé att man inte tänker långsiktigt utan agerar i nutid och affekt. Att ha en viss framförhållning och planering långsiktigt är därför ett mycket bra drag.
Sätt upp tydliga och realistiska mål för din marknadsföring. Glöm inte att inkludera hur du ska behålla dina befintliga kunder likväl som att finna nya. När du vet vart dina kunder befinner sig kan du lägga alla dina marknadsföringsinsatser där och du kommer nå resultat.
Lycka till!
Tipsen kommer från Marknadsföringstips.se där ni även hittar mer matnyttigt när det gäller ditt företags marknadsföring. http://marknadsforingstips.se