Appföretagen har vuxit upp som svampar ur marken och marknaden för applikationer har exploderat senaste tiden. En av anledningarna till att många valt att starta företag inom just denna bransch är att det är relativt enkelt att utveckla en applikation till låg ingångskostnad.
Genom de distributionsnät som redan finns för appar idag så kan vem som helst utan några större ekonomiska resurser snabbt och enkelt nå många potentiella kunder. Viktigt är dock enligt Thomas Gårdängen, VD för snabbväxande applikationsföretaget att man nischar sig om man ska ha en chans att nå ut och bli riktigt framgångsrik. De själva hittade sitt spår genom att de både väldigt intensivt omvärldsbevakade samt även ”labbade sig fram” och på sätt hittade vilka områden de ville positionera sig inom.- Det som krävs för att man ska lyckas är att man måste ha en mix av förståelse av vad marknaden efterfrågar blandat med rätt timing och rätt innehåll på dina produkter, precis som i alla andra branscher, menar Thomas.
Sen påpekar han återigen på nödvändigheten att man hittar en unik nisch som man specialiserar sig och utvecklar spetskompetens inom. Alla kan inte göra samma typ av appar för då finns det för många av samma sort och det blir inga pengar att tjäna.
- En del blir vassa på spelappar, andra utvecklar inom business to business, en del blir bra på webbappar och så vidare, fortsätter han.
Många känner sig kallade men få får de riktigt stora framgångarna för då krävs det inte bara enligt honom att man har grundläggande kompetens kring apputveckling utan också en bredare förståelse för vad marknaden vill ha så att man producerar appar med rätt innehåll, samt så klart att timingen för lansering också är viktig.
- Sen är det bra om man orkar ”skruva och ratta” tills man verkligen hittar rätt mix på det man lanserar, fortsätter han. Att man också har hög energi och drivkraft är också en essentiell komponent i för varaktig framgång på appmarknaden för annars är det kört från början eftersom vår bransch är så snabbrörlig och expansiv. Det gäller att hänga med i svängarna, fortsätter Thomas Gårdängen med eftertryck.
Appmarknaden kommer att växa mycket expansivt de närmaste åren. Det säljs just nu 1,4 miljarder telefoner samt 450 miljoner smartphones så det finns stort affärsutrymme för de som förstår vad kunderna har för behov så det kommer alltid att behövas duktiga appföretag och apputvecklare, menar han.
Men om man kunde säga exakt vad det var kunderna ville ha och när så hade alla varit appmiljonärer och det är samtidigt det som sållar agnarna från vetet enligt hans erfarenhet.
- Den mentala inställningen man behöver ha bli framgångrik över tid är att man måste vara ihärdig och bara fortsätta att tills man lyckas oavsett hinder man råkar på. För även om man inte lyckas med de första hundra apparna så kanske man gör det med de andra man skapar, avslutar Thomas.
Thomas Gårdängens snabba tips på framgång inom appbranschen
1. Omvärldsbevaka intensivt genom att googla samt läs tidningsartiklar om appar och telecombranschen i allmänhet.
2. Försök en lucka i marknaden så att du kan positionera där inte alla andra konkurrerar.
3. Titta på topplistorna och se vilken typ av appar som verkar sälja bra.
Vad är det för komponenter som gjort att de hamnat där? Vad har de för innehåll och grafisk design?
4. Oavsett hur bra appen är så är marknadsföring alltid viktigt så lär dig hur du kan skapa uppmärksamhet kring det du lanserar.
5. Se inom vilka områden det finns pengar att tjäna och fokusera på dem.
6. Var uthållig och lär dig av dina misstag istället för att ge upp för snabbt.