Johan Jönsson och Carl Liverstam från Helsingborg belönades med 100.000 kr i Pepsis idétävling Pepsi Refresh Project. Deras idé: en ”guidebok” för unga i entreprenörskap.
Carl Liverstam och Johan Jönsson har precis avslutat sina gymnasiestudier i Helsingborg och satsar på sin stora passion här i livet, entreprenörskap. Med sin idé om en bok som inspirerar unga att våga satsa på sina idéer, och där intäkter går till utländska entreprenörer i utsatta områden, ställde de upp i tävlingen Pepsi Refresh Project. Nu har de vunnit och får möjlighet att göra sin idé till verklighet.
- Det jättenervöst att presentera vår idé för juryn när det var så många andra bidrag som var grymma, men tyckte ändå att vi har en bra idé. Vi vill bidra till att ungdomar fattar att entreprenörskap är viktigt, för det är så många som har bra idéer men som inte gör något av det, säger Johan Jönsson.
Förutom prispengarna så kommer vinnarna även få möjlighet att vidareutveckla sin idé med hjälp av coachning från Pepsi Refresh Projects samarbetspartner Fryshuset. Målet är förstås att de ska få verktygen för att kunna förverkliga sin idé. Fryshuset har en bred ungdomsverksamhet och lång erfarenhet av att arbeta med ungas kreativitet, passion drömmar och entreprenörskap.
Satsningen Pepsi Refresh Project lanserades i Sverige under våren och hämtar inspiration från den amerikanska upplagan. De övriga nio finalistidéerna vann 10.000 kronor som en morot för att fullfölja sina drömidéer.
Här kan du se vinnarna:
Här kan du se samtliga finalisterna:
Läs mer:
www.pepsi.se/challenges/4