Textstorlek

Skriv ut

Gör dina egna DR-utskick

Marknadsföring

DR-utskick är en väldigt konkret marknadsföringsmetod. Det är ett förhållandevis prisvärt sätt att nå både nya och gamla kundgrupper och definitivt inget som funkar enbart för storföretag.

Med lite kreativitet och rätt förberedelser har även småföretag råd att genomföra riktigt bra och lönsamma DR- kampanjer.

DR står för direktreklam och skiljer sig från "vanliga" reklamutskick genom att de är adresserade och därmed vänder sig direkt till ett antal utvalda mottagare. En DR-kampanj är många gånger lönsammare än oadresserade reklamutskick eftersom det då är möjligt att inrikta sig på en specifik målgrupp och att man inte alltid behöver göra lika många utskick för att uppnå effekt.

  1. Steg ett är att sätta grundförutsättningarna för kampanjen. Vad är målet med utskicket? Behövs ett traditionellt postutskick kompletteras med telemarketing eller e-postutskick? Vilket budskap vill ni framföra? Gör en ekonomisk kalkyl som gärna får ha lite marginaler eftersom saker och ting ofta kostar mer än man tror. Hur många utskick tänker ni göra och vilken utformning vill ni ha på det? Vad förväntar ni er för resultat?

  2. Nästa steg är att välja målgrupp, enligt många den absolut avgörande framgångsfaktorn för varje DR-kampanj. Ett tips är att utgå från befintliga kunder och, om det inte redan finns, skapa ett enkelt register utifrån dem. DR-utskick kan också fungera som kontaktskapande och en påminnelse för kunder och sannolikheten att en redan befintlig kund nappar på erbjudandet är i allmänhet större än om man skickar ut till helt nya målgrupper.

    Om ni bestämmer er för att köpa adressregister så finns det en mängd företag som tillhandahåller mer eller mindre detaljerade urval. Två av de största är PAR och Infodata och där kostar adresserna i genomsnitt fem kr per styck. Fördelen med att anlita ett företag som gör urval är att de kan hjälpa till att definiera målgruppen och skapa en exakt träffyta. Nackdelen är att det kostar lite mer än om man utgår från sin egen kunddatabas.

  3. Nu är det dags att utforma kampanjen. Försök skapa något unikt som kan locka mottagaren redan vid första anblicken. Textinnehåll och val av papper och kuvert ska helst harmoniera och en god hjälp kan vara att snegla på konkurrenterna. Priserna varierar mycket mellan olika tryckerier så ta gärna in offerter från två-tre olika och jämför. Ett bra tryckeri brukar också kunna ha en viss rådgivande roll kring pappersval, lämplig storlek på utskicket osv. Texten kan göras inbjudande med hjälp av en säljande rubrik eller insprängda citat. Tänk också på att komma till kärnan i erbjudandet så snabbt som möjligt, få människor har tålamod att läsa långa textstycken innan de får ta del av själva erbjudandet.

  4. Distribution är den i särklass största kostnaden i en DR-kampanj. Kolla med Posten om ni kan pressa portokostnaderna. De har en mängd erbjudanden som gör det billigare. Genom att förvarna om att ni tänker göra en stor försändelse eller om ni, med god planering, har möjlighet att skicka försändelsen med B-post, så finns det stora pengar att spara. Här väljer ni också om kampanjen ska vara adresserad eller oadresserad. De två alternativen funkar olika bra beroende på vilken typ av produkt eller tjänst ni tillhandahåller. Om ni har en bred målgrupp så passar det oftast bäst oadresserade utskick, men om ni däremot har en sällanköpsprodukt- eller tjänst så kan adresserad DR vara att föredra.

  5. Efterarbetet är viktigt. Se till att ha tillräckligt med varor i lager eller tid för nya kunder om ni säljer en tjänst så att alla kunder som nappar på kampanjen får bästa möjliga bemötande. Gör gärna en enkel kalkyl där ni följer upp kampanjens lönsamhet. Det kan göras relativt enkelt i en DR-kampanj genom att jämföra utgifterna med de intäkter som kundresponsen medförde.

Tips på vägen för er som vill genomföra en egen DR-kampanj:

  • Börja med att göra ett mindre utskick för att lära er vad som går hem hos kunderna. Prova er fram och testa olika textinnehåll och utformning.

  • Lägg resurser på att göra ett ordentligt urval av mottagare. I längden så blir det betydligt dyrare att skicka ut på måfå än att göra ett målgruppsurval.

  • Prova att formulera samma erbjudande på flera olika sätt i olika kampanjer. Även om det handlar om samma rabatt eller slutpris så kan ett tilltal ofta fungera bättre än ett annat.

  • Gardera er om att företaget verkligen kan hålla det som utlovas i utskicket. Se till att ha tillräckligt med varor eller möjlighet att boka in många nya kunder en period efter det att utskicket har spridits. När man väl lyckats locka till sig nya kunder så är det verkligen viktigt att kunna hålla vad man lovat.

  • Strukturera era DR-utskick och gör gärna mer än ett utskick. Ofta krävs det upprepning för att ert budskap ska nå kunderna, så satsa helst på att göra flera olika utskick med jämna mellanrum.

Nyttiga länkar:
http://www.posten.se/
http://www.par.se/
http://www.infodata.se/
http://www.swedma.se/


Av: Annika Wihlborg

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord