Elgiganten får inte påstå sig vara störst, ledande och billigast på hemelektronikmarknaden, utan att kunna styrka dessa påståenden. Det är resultatet av en dom i Marknadsdomstolen, där konkurrenten Media Markt hade stämt Elgiganten för vilseledande marknadsföring.
Media Markt menade att det saknades fog för Elgigantens påståenden, och att dessa var felaktiga, vilseledande och otillbörliga.
Marknadsdomstolen fann att Elgiganten inte kunnat styrka att man vare sig var störst, ledande på marknaden eller billigast. Vidare konstaterade domstolen att Elgiganten fortsatt använda sig av dessa påståenden, trots att domstolen i flera tidigare avgöranden förbjudit detta.
Domstolen förbjöd Elgiganten, vid vite om två miljoner kronor, att i sin marknadsföring av hemelektronik påstå eller ge sken av att man är störst, ledande eller billigast i Sverige, Norden eller Europa. Domen citerar 13 specifikt förbjudna påståenden, t. ex: ”Europas ledande hemelektronikkedja”, ”Nordens största hemelektronikkedja”, ”Elgiganten är billigast på allt alltid”, ”Billigast i Stan” och ”Billigast enligt svenska folket”, men avser även ”liknande uttryck”.
Läs mer:
http://www.marknadsdomstolen.se/