Jeremias Andersson är en av grundarna till det framgångsrika bemanningsföretaget Academic Work. Affärsidén är enkel men ändå långt ifrån självklar. Företaget hyr ut arbetskraft i form av studenter till företag inom olika branscher.
- Vi lyckades skapa en affärsidé som både vi, studenterna och företagen vinner på. Företagen får tillgång till kompetent, motiverad och flexibel arbetskraft och studenter som behöver pengar och arbetslivserfarenhet får hjälp av oss att hitta jobb, säger Jeremias.
Om man backar bandet så föddes idén till Academic Work när Jeremias var 23 år och pluggade ekonomi på högskolan i Ronneby. Han tyckte att samarbetet mellan skola och näringsliv var för dåligt och ville skapa en länk mellan studenter som gärna jobbar då och då och företag som ibland behöver hyra in extra förstärkning.
Intresset för affärsidén var stor och Jeremias och hans två vänner körde igång direkt, parallellt med studierna.
- När vi pluggat klart bestämde vi oss för att fortsätta. Vi flyttade till Stockholm och började i liten skala. Året var 1999 och då hade vi en omsättning på en miljon kronor per år, men det har ökat stadigt sen dess, säger Jeremias.
En anledning till att Academic Work lyckats så bra är, enligt Jeremias, att de kompletterar andra bemanningsföretag eftersom de enbart inriktar sig på studenter. Idag är ungefär 30.000 studenter anmälda på företagets hemsida och man servar ungefär 600 företag med personal från och till. Academic Work är kända för att kunna attrahera ambitiösa människor och behålla personalen länge.
Jeremias tror att en nyckel till att få personalen att trivas ligger i att Academic Work är ett ungt företag, medelåldern är för tillfället 28 år.
- Våra konsulter, studenterna, vill gärna visa vad de går för, och vi vill hjälpa företagen som anlitar oss att effektivisera sin verksamhet. Vi är ett företag där folk verkligen får chans att visa framfötterna, säger Jeremias.
Academic Work är utan tvekan ett tillväxtföretag, och i början höll det på att gå alltför snabbt.
- När vi växte som mest så tog vi in en styrelse med äldre, erfarna personer. Det gjorde att vi inte skenade iväg och växte för snabbt, säger Jeremias.
Jeremias Anderssons fem bästa tips till dig som vill starta tillväxtföretag
- Fokusera nästan enbart på att sälja den första tiden. Sträva efter att sälja och vara ute och möta kunder åtta timmar om dagen och sköt det administrativa på kvällar och helger. Prioritera säljet och tänk kundfokuserat alltså!
- Var lyhörd, både för dina potentiella kunders önskemål och din personal. De flesta av de förändringarna som vi gjort i vår verksamhet har kommit till på initiativ på personalen, det är ett viktigt sätt att ge dem inflytande.
- Försök att skapa ett företag som funkar även när du eller de eventuella övriga grundarna inte är med. Det gör man bäst genom att ha tydliga strategier mot personalen så att alla är säkra på sin egen roll. Tänk också långsiktigt, inte bara ett utan hellre tre-fyra år framåt i tiden. Hur vill ni att företaget ska se ut då? För att kunna växa så gäller det att veta vilken riktning man vill att företaget ska få.
- Omge dig med "rätt" människor. I mitt fall så är det människor som är drivna, ambitiösa och engagerar sig i det de gör. Vi försöker att ge varje anställd det utrymme som han eller hon behöver för att kunna visa vad man går för. Om man ger en ambitiös person chansen så blir man sällan besviken.
- Stå aldrig still utan sträva ständigt efter att förbättra och göra företaget mer effektivt. En tillväxtföretagare måste alltid ha förmågan att tänka framåt och planera med lång framförhållning.
www.academicwork.se