Från idé till egen nätbutik

Textstorlek

Skriv ut

Från idé till egen nätbutik

Profiler

Hanan Karrouk tröttnade på all stress och sin anställning på en statlig myndighet. Under sin mammaledig bestämde hon sig för att följa sin dröm om att driva e-handel i en egen nätbutik.

Fakta

Body Bazar erbjuder ekologiska, etiska och exotiska skönhetsprodukter med inspiration från etniska kulturer. Försäljningen riktar sig både till företag och privatpersoner på nätet.

- Jag tröttnade på att vara anställd på statliga myndigheter och jämt stressad med mitt liv och min familj. Beundrade stora framgångsrika nätföretag länge och bestämde mig för att börja upptäcka internetvärlden på egen hand under andra året som mammaledig säger grundaren Hanan Karrouk.

Hon gick kurser för att klura ut hemligheten bakom framgångsrika företag på nätet. Idén om Body Bazar uppkom efter flera experimenteringar av olika idéer under två årstid. Efter en del misslyckanden lyckades hon till slut hitta fram till ett hållbart koncept. En idé som Hanan i framtiden också kan återkoppla till sin akademiska utbildning och sina erfarenheter av internationella utvecklingsfrågor.

Många har idéer men de vågar inte förverkliga dem - hur tänkte du själv här för att våga ta steget?
- Tre saker har varit avgörande för mig för att våga satsa på min affärsidé.
Att den ligger rätt i tiden, att den är ekonomisk hållbar och att jag älskar den. Tror att alla dessa tre går hand i hand. Det räcker inte bara med att vara intresserad av den. En tydlig affärsplan har också hjälpt mig i traven att uppnå mina delmål, säger Hanan Karrouk.

Hur kommer det sig att du satsade på nätbutik?
- Jag hade inga stora ekonomiska besparingar och ville heller inte ta någon stor rätelån. Nätbutik var helt klart ett alternativ framför fysisk butik.
Jag var otroligt fascinerad över att Kunder från hela världen kan handla 24 timmar om dygnet. Och till och med när jag ligger och sover. Möjligheten att jobba hemifrån var också mycket lockande för mig som 2 småbarnsmamma.

Hur jobbar du med sociala medier? Vad där det för fördelar där för dig som ny än traditionell marknadsföring?
- Sociala medier är här för att stanna och för mig är den ett effektivt verktyg tillskillnad från traditionell marknadsföring. Sociala medier är Gratis men kräver å andra sidan också mycket tid och engagemang. Jag försöker vara aktiv och tillgänglig för mina fans. Ge de bekräftelse, vara till lags och bygga ett förtroende kring mitt nya varumärke. Sociala medier hjälper också mig att skapa en ömsesidig kontakt med både mina kunder och företag, tillägger hon.

Vad har du för utmaningar?
- Mina utmaningar är att öka intäkterna för att ha råd att utveckla egna skönhetsprodukter med mitt eget varumärke. Det blir en stor utmaning att hitta rätt tillverkare som uppfyller alla krav på rättvis handel, framställning av rena och naturliga råvaror och samt värnar om miljön.
Produkterna kommer troligtvis att certifieras innan de kommer ut i marknaden. Utmaningen blir också att utveckla en stark och stabil ledningsgrupp i företaget som ska driva utvecklingen framåt. Omöjligt att göra allt själv även om jag så önskade.

Hur ser du på din framtid - expansion och sånt?
- Målet med Body bazar är att arbeta med import, export och sociala utvecklingsprojekt i u-länder. Ambitionen är att förhoppningsvis både expandera i Sverige och internationellt, avslutar Hanan.

Hanan Karrouk bästa tips på hur man öppnar en nätbutik:
  1. Undersök marknaden noga innan du startar
  2. Ta företaget på samma allvar som om du hade en butik på gatan
  3. Nischa dig och ge dig helst inte in på en stor konkurrenskraftig marknad.
  4. Satsa stenhårt på internetmarknadsföring
  5. Googla!! Man kan lära sig allting själv. Men har du ont om tid. Anlita en professionell webbyrå om du har råd.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord