Ett aktivt miljöarbete, oavsett om det handlar om att tillverka miljövänliga produkter eller att ni har miljön i åtanke när ni reser och köper in varor, förtjänar att lyftas fram i er marknadsföring. Genom ett strukturerat miljöarbete gör ni nämligen inte bara planeten en tjänst, att tänka grönt kan också vara lönsamt och ge er ett försprång och en oslagbar konkurrensfördel gentemot konkurrenterna.
- Många företag är dåliga på att lyfta fram sitt miljöarbete i sin marknadsföring. De kanske gör mycket för att minska miljöpåverkan med sina produkter och tjänster, allt ifrån att välja miljöbilar till att använda miljömärkta rengöringsmedel eller att tillverka sina produkter med förnyelsebara råvaror, men delar inte med sig av informationen till sina kunder. Det är synd eftersom ett aktivt miljöarbete kan driva på affärsverksamheten, säger Ragnar Unge, vd för Sveriges största miljömärkning, Svanen.
Ett första steg mot att göra
miljöarbetet till en konkurrensfördel är att ta reda på om kunderna är medvetna om vilken miljöpåverkan just er bransch har. Det är inte självklart att de ens har förknippat era produkter eller tjänster med just miljö. Ragnar Unge tar datorer som exempel. Det var först när Siemens började miljömärka sina datorer som gemene man fick kännedom om datorers miljöpåverkan.
- Nästa steg är att informera kunderna om miljöpåverkan i er bransch, alltså hur miljön påverkas av att era produkter eller tjänster utförs eller tillverkas. Ni vinner förtroende genom att först prata generellt om hur hela branschen påverkar miljön, för att därefter komma in på vad ni gör för att skona miljön. När ni erkänner att branschen faktiskt kan ha negativ inverkan på miljön vinner ni förtroende, säger Ragnar Unge.
Undvik bakläxa genom att utgå från ett helhetsperspektiv Genom att visa på hur mycket koldioxidutsläpp som genereras av att tillverka en viss pryl eller att informera om hur miljön påverkas av hela livscykeln för er produkt eller tjänst, alltså hela vägen från tillverkning till slutkund, ger ni förhoppningsvis kunden en och annan aha-upplevelse.
- När man använder sitt miljöarbete i marknadsföringen gäller det att utgå från ett helhetsperspektiv. Om en biltillverkare nöjer sig med att lyfta fram hur miljövänliga bilens däck är så kan de få bakläxa av pålästa konsumenter som inser att de miljövänliga däcken i själva verket bara står för en liten del av bilens totala miljöpåverkan. Framhäv därför i första hand de åtgärder som har störst effekt på miljön, säger Ragnar Unge.
Miljömärkning kan minska kostnaderna
Han påminner om vikten av att göra sin hemläxa när det gäller er miljöpåverkan, så ni kan tala för er sak om ni blir ifrågasatta av en kund. Det absolut smidigaste sättet att arbeta grönt för småföretag är, enligt Ragnar Unge, att miljömärka sig. Ni kan få draghjälp av det starka varumärket och miljömärkningen fungerar som en kvalitetsstämpel för er verksamhet. På Svanen har intresset från små företag som vill miljömärka sig ökat på senare år. Deras avgift baseras på företagets omsättning, vilket gör att även mindre företag förhoppningvis har råd att miljömärka sig.
- En positiv effekt av miljömärkningen är att många företag tjänar pengar på att vara miljöanpassade. När man anpassar sina rutiner och sitt sätt att arbeta utifrån miljön så blir man ofta mer effektiv, vilket gör att man spar pengar, säger Ragnar Unge.