Det krävs mer än förändrad retorik för att rubba etablerade affärskoncept. Det konstaterar John Söderström, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm i sin avhandling, ”Från produkt till tjänst” där han studerat svårigheter och hinder som företag möter vi
- En väsentlig förutsättning för att lyckas införa nya affärskoncept är systeminsikt, d.v.s. förståelse för värdeskapande från olika aktörer i värdekedjan och det system som företaget är en del av, säger John Söderström. Bristande systeminsikt förklarar en stor del av de misslyckanden som uppkom under ”dot.com-boomen”. De nya satsningarna baserades ofta på en oklar bild av värdekedjan, vad kunderna värderade, en övertro på teknologi och underskattande av det värde som aktörer som återförsäljare skapar för kunder och konsumenter, fortsätter han.
I studien har John undersökt tillverkande företag som försökt ändra sina affärsutvecklingskoncept till att sälja tjänster och utveckla helhetskoncept som beskrivs som funktionsförsäljning. Något som visat sig vara svårt. Främst eftersom företag ofta saknar strukturer som stödjer ny affärslogik.
www.hhs.se