Textstorlek

Skriv ut

Företagens EU-lobbying svår och krävande

Ekonomi & Bokföring

Lobbylitteraturen ger kraftigt förenklade perspektiv på vad företags EU-lobbying innebär. I praktiken är det, av flera skäl, betydligt mer problemfyllt och krävande att försöka påverka EUs beslut. Det visar Mats Jutterström, forskare vid Handelshögskolan

- En betydande orsak till svårigheter var företags medlemskap i europeiska branschorganisationer, säger Mats Jutterström. Samtidigt som dessa branschorganisationer behövde ”tala med en röst” mot EU, uppstod ofta hårda och svårhanterbara konflikter mellan medlemsföretagen om vad de gemensamt skulle tycka.

Den huvudsakliga förklaringen till svårigheter är att företag inte automatiskt var ”färdiga” aktörer. Istället behövde de i möjligaste mån forma preferenser, rationella insikter, identitet och handlingsutrymme i beslutsprocesserna. Detta var tids- och resurskrävande samt försvårades av hinder i beslutsmiljön, såsom normer och relationer. Företag kunde dock lära sig forcera vissa hinder, inte minst genom att etablera och utnyttja goda relationer till myndigheter och departement i medlemsländerna.

- Trots att det är svårt och krävande är det viktigt för enskilda företag att bevaka vad som händer i EU, säger Mats Jutterström. Fallen visar att resultatet av ”fel” EU-beslut kan medföra kostnader i miljardklassen och år av förlorad teknikutveckling. EU-lobbying har blivit ett konkurrensmedel att ta på allvar, avslutar Mats.

www.hhs.se

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord