I dag är nästan alla människor närvarande på internet. Vi handlar kläder, medicin, mat, spelar, chattar och är mer eller mindre sociala. Genom att synas på internet med ditt företag så når du ut till fler potentiella kunder och kan ta del av det som internet har att bjuda på.
Vi kan numera kommunicera och interagera med våra kunder på helt andra sätt än tidigare. Det finns därmed nya vägar till försäljning. Genom att jobba med hemsidan och synas på sociala medier har vi chansen att visa upp vår bästa sida och möta kunden där de dagligen befinner sig.Digitaliseringen har verkligen utvecklat marknadsföringen. Vi kan till exempel annonsera i tidningar vi vet når vår målgrupp och eftersom flödet uppdateras hela tiden så exponeras vi mer. Annonsering på sociala medier är det som växer snabbast just nu. 5,9 miljoner av oss i Sverige har ett Facebookkonto och 44 procent av alla internetanvändare scrollar dagligen igenom mängder av instagram-flöden. Kan du tänka dig vilka möjligheter du har att nå ut till en stor potentiell kundgrupp?
11 Fördelar med digital närvaro
1. Vi kan numera tala direkt till våra kunder.
2. Du kan nå folk som redan letar efter dina produkter.
3. Vi kan se vad våra kunder har för sig ute på nätet och sen kartlägga deras vanor.
4. Vi kan sprida saker på nolltid. Tänk vilken spridning ett enda blogginlägg kan få både på gott och ont.
5. Det är kostnadseffektivt. Du kan nå samma marknad som andra företag “må bäste man vinna”.
6. Du kan ha kontroll över din annonsbudget och spendera pengar i realtid.
7. Det finns tjänster såsom Facebook och Instagram som inte kostar att använda.
8. Mycket är mät- och spårningsbart på grund av det avtryck vi lämnar efter oss.
9. Du kan styra och rikta vem som ska se ditt budskap. Även öka kundens medvetande genom att visa en annons flera gånger. Du kan se hur många som läser din annons.
10. Du kan använda sökmotorer för att bli hittad.
11. Du kan göra mycket av din marknadsföring själv.
En digital närvaro för ditt företag är faktiskt mer eller mindre ett måste samtidigt som dina möjligheter blir fler. Se till att utnyttja nätets kraft och möjligheten att synas och höras. Börja med att titta på vilken plattform som passar dig och din verksamhet bäst. Är det Facebook eller kanske Instagram? Tänk ut hur du vill att din hemsida ska se ut och vilket budskap du ska förmedla till dina kunder. Sen är det bara att sätta igång!
Lycka till!
Tipsen kommer från Marknadsföringstips.se där ni även hittar mer matnyttigt när det gäller ditt företags marknadsföring. http://marknadsforingstips.se