I år fyller ett av Sveriges mest kända varumärken på senare år tio år. Filippa K, eller Filippa Knutsson som hon egentligen heter, valde att uppkalla sitt företag och dess varumärke efter sig själv eftersom hon betraktar det som personligt och ett avtryck
När Filippa K grundades 1993 så skedde det i liten skala. Tillsammans med sin dåvarande man Patrik Kihlborg och företaget har än idag bara tre delägare. Att begränsa ägandet inom den närmsta kretsen har många fördelar, enligt Filippa.
- Vi vill inte låta några externa ägare ta över bolaget utan vill behålla kontrollen även om omsättningen i dag är betydligt högre än de första åren, säger Filippa.
I dagsläget sysselsätter Filippa K ett sjuttiotal personer och Filippa hoppas kunna etablera sig även i Storbritannien, Spanien , Tyskland och Italien inom kort.
Filippa själv tror att det är en stark vision och målinriktad vilja att lyckas som har fört henne dit hon är idag. Kombinerat med en helhetssyn och känsla för vad varumärket ska förmedla. Det är framförallt de två egenskaperna som, enligt Filippa, gjort att hon fått med sig folk och lyckats få fler att tända till på hennes idé.
Kläder och design är verkligen något som Filippa har i blodet sedan barnsben. Hennes pappa drev Gul & Blå, en framgångsrik klädkedja, och innan hon startade eget så jobbade Filippa i familjeföretaget i sex år. Hon arbetade sig upp i företaget och fick prova på många olika arbetsuppgifter.
- Det gav mig en stor förståelse och insikt i hur branschen fungerar, något jag hade stor användning av när jag startade Filippa K, säger Filippa.
När hennes pappa kom med beskedet att han hade cancer och planerade att sälja företaget så insåg Filippa att hon nu stod mellan valet att söka jobb eller starta eget. Valet var inte särskilt svårt och arbetet med att skapa varumärket Filippa K tog sin början. Tillsammans med exmannen Patrik satte hon sig hemma vid köksbordet och funderade ut vad hennes varumärke skulle förmedla.
Filippa insåg att hon nu skulle bli tvungen att antingen söka nytt jobb eller starta eget. Det sistnämnda lät mest lockande. Modigt gav hon sig hän åt det nya projektet. Filippa och Patrik satsade hus och hem och tog ett nyföretagarlån. De satt hemma vid köksbordet, ritade upp och köpte in en hel kollektion innan de ens hade en enda beställning.
- Vi var otroligt säkra på att det skulle fungera så det var bara att köra igång. Det faktum att mitt namn fanns på varje plagg gjorde det hela väldigt personligt. I början tog jag det väldigt personligt när saker och ting gick snett, säger Filippa.
Från sin tid på Gul&Blå hade Filippa många bra branschkontakter, fabriker och materialtillverkare hon kunde lita på. Det gjorde att hon kunde komma igång relativt snabbt med företaget. Den första succéprodukten var stretchjeans, en produkt som gick hem till en bred målgrupp och som gjorde Filippa K:s namn känt.
– Om något gick fel i leveransen eller om en polotröja var för trång i halsen, så bara grät jag. Jag tog det så otroligt personligt när något inte gick som vi ville. Bra kontakter guld värt. Men Filippa hade bra kontakter. Hon kände bra fabriker som gjorde saker på rätt sätt. Ett arv guld värt, från hennes tid på Gul&Blå.
Under sina tio år som företagare har Filippa fått tre barn. Att kombinera mammarollen med företagarrollen har inte alltid varit helt lätt och hon har anlitat barnflickor till sina två första barn. Med sitt tredje barn valde hon att vara mammaledig och helt koppla bort företaget en period.
- Det var svårt att släppa kontrollen, men det var nödvändigt. I dag är min viktigaste roll i företaget som beslutsfattare, det känns viktigt att inte slösa tid på fel grejer eftersom jag försöker trappa ner och spendera mer tid med mina barn, säger Filippa.
Filippas 5 bästa tips till dig som vill starta eget:
- Var ärlig och utgå från dig själv när du skapar ditt varumärke.
- När jag skapar frågar jag alltid mig själv: Vad vill jag själv ha? Det svaret återspeglar sig sedan i vårt märke som uppfattas som att det är gjort utifrån ett äkta engagemang. Hur gör man för att driva igenom en idé som man verkligen tror på.
- Ta vara på alla kontakter du har inom just din bransch. Det sparar enormt mycket arbete om man har kontakt med bra tillverkare och distributörer till exempel.
- När företaget börjar växa så se till att delegera arbetsuppgifter till andra och fokusera själv på att ta beslut och liknande arbetsuppgifter, för att undvika att bränna ut dig själv.
- Våga vara personlig och förmedla en bit av dig själv i din produkt eller dina tjänster. Det uppskattas av kunder och omgivning och ger ett "ansikte" till varumärket.
www.filippa-k.se