Att presentera sitt företag på Facebook har blivit en allt viktigare prioritering i småföretagarnas marknadsföringsplan. Främst på grund av att allt fler svenskar har registrerat sig på Facebook, och för en företagare behöver det inte kosta en förmögenhet att nå tusentals nya kunder.
Charlotte da Silva och arbetar med mediaplaneringen och kommunikationstrategier för internet på Salgado. Här kommer Charlotte da Silvas fem tips till dig som vill lyckas med din Facebook-satsning:1. Paketera informationen
På din egen webbplats kan du trycka ut information om ditt företag och dina produkter, den som går in där förväntar sig att du ska göra det. Men om du har lyft ut ditt varumärke till en gemensam plattform för både dig och din kund kan du inte hantera ditt kommunikationsflöde på samma sätt. Tänk att; du äger inte plattformen, du lånar den, och det samma gör din kund.
2. Lyssna och bemöt
Lyssna och bemöt och skapa en relation med dina gillare. Ställ frågor till dem. Du behöver inte vänta på tillräckligt många inlägg och kommentarer för att analysera fram vad dina gillare vill. Du kan fråga dem. Du får svar på viktiga frågor för dig, extremt värdefull information. Dina gillare sprider samtidigt automatiskt ut information om dig till sitt nätverk. Att exempelvis uppnå försäljning via din fanpage bör vara ett sekundärt mål.
3. Leverera värde
Det är populärt bland "förståsigpåare" att dissa tävlingar, man menar att det är en "quick fix" för att snygga till gillar-antalet. Är tävlingen genomtänkt och anknuten till verksamheten kan det dock vara mycket ett mycket effektivt sätt att få spridning på ditt innehåll. Det kan vara en kortsiktig del av en långsiktig plan att skapa
engagemang. Innan du skapar en tävling bör du dock se över Facebooks riktlinjer för annonsering som du finner på www.facebook.com/promotions_guidelines.php
Tävlingar och dylikt kan vara ett värde för dina gillare, liksom att lägga ut information om produkter före alla andra får veta, liksom att erbjuda specialpriser. Du måste lära känna din målgrupp och leverera det är som är värde för dem. Mitt bästa råd är att innan du postar ett inlägg på din fanpage, fråga dig själv: Vad har detta för värde för den som läser? Kan du inte besvara den frågan, posta inte inlägget. Så enkelt är det. Använd dig av bilder och filmklipp. Det är mycket lättare att såväl uppmärksamma som att smälta.
4. Var ärlig och var dig själv
Det du utger dig för att vara måste du vara – och det du lovar måste du hålla. Det har alltid funnits människor till att berätta det annars. Idag finns det även plattformar att sprida det. För att skapa långsiktiga relationer och äkta engagemang måste du naturligtvis vara dig själv rakt igenom. Din affärsidé, dina strategier och ditt kundbemötande måste gå hand i hand.
5. Varför ska man gilla din fanpage
Gör det enkelt för användaren att klicka gilla. Tala om varför du finns på Facebook och vad den som gillar din fanpage kommer att få ut av det. Dels kommer det att öka antalet som klickar gilla men även hjälpa dig att få rätt gillare.
Nyhet - Facebook Places
För en tid sedan sedan lanserades Facebook Places i Sverige. Det innebär att den som har en mobiltelefon som kan positionera sig kan logga in på en plats och dela med sig av informationen till sina vänner på Facebook. Med det kommer en hel del spännande möjligheter för dig som företag.
Vilken dag som helst som kommer Facebook att erbjuda företagare Facebook Deals. Tjänsten finns redan i USA och innebär att du som företag kan erbjuda den som loggar in i din butik exempelvis rabatt på en viss produkt. I USA var tjänsten initialt gratis men det är oklart om det kommer att innebära någon kostnad och i så fall hur mycket när tjänsten kommer till Sverige.