Att ta och ge feedback på jobbet bidrar inte bara till en god stämning och en trevlig arbetsmiljö, det kan också fördjupa relationen mellan medarbetare och göra dem mer effektiva i vardagen. När vi får återkoppling på det vi gör kan var och en utvecklas och bli bättre. Beröm får dessutom de flesta att prestera bättre. Det har Elaine Breske Hirscher insett för länge sedan. Sedan hon började implementera feedback i sitt dagliga jobb som projektledare har hon blivit mer framgångsrik som ledare.
Att ta och ge kritik på jobbet eller överhuvudtaget är en stor utmaning
för många av oss. Av rädsla för att bli missuppfattade eller att själv
ta emot svidande kritik så avstår vi ofta från att ge feedback till våra
medarbetare.
- Min erfarenhet är att många har relativt lätt att ta och ge kritik
på jobbet. Att ge och ta emot positiv feedback är däremot ofta en
betydligt tuffare utmaning. Det är lätt att känna sig osäker när det
kommer till beröm och positiv feedback, men genom att ständigt påminna
sina medarbetare om att feedbacken rör deras prestation och inte deras
personlighet, säger Elaine Breske Hirscher, projektledare på Stockholms
Hamnar.
En öppen och ärlig dialog gav resultat
För Elaine Breske Hirscher har feedback med åren utvecklats till en naturlig del av vardagen. På senare år har hon börjat jobba mer aktivt med feedback som en integrerad del av sitt ledarskap. Det hela började med att Elaine själv upptäckte att hon mått som bäst och presterat som bäst på de arbetsplatser där hon fått rak och konkret feedback på daglig basis. Hon insåg snabbt att en öppen och ärlig dialog var vägen framåt för att bli långsiktigt framgångsrik som projektledare och kunna leda sitt team i rätt riktning.
- De största energitjuvarna på jobbet är oftast kommunikationsproblem, missförstånd och konflikter. Jag är noga med att ge feedback såväl i medvind som motvind, i såväl positiva som mindre positiva situationer. Mina medarbetare tycker det är skönt att veta att jag inte har någon dold agenda eller åsikter som inte kommit upp till ytan. Det inspirerar också dem själva att vara raka och ärliga i alla lägen. De får ett kvitto på att de är inne på rätt spår och slipper fundera på vad kollegorna och chefen tycker och tänker om dem, säger Elaine Breske Hirscher.
Regelbunden återkoppling ger ökad trygghet
- Människor reagerar väldigt olika på feedback. En del tar illa vid sig
av minsta lilla negativa omdöme, medan andra har lätt för att ta till
sig kritiken. Eftersom människor i allmänhet gillar uppmuntran brukar
det vara bra att börja med det positiva man har att säga. Om man ger
feedback till en enskild person inför en grupp ska den alltid vara
positiv, säger Elaine Briske Hirscher.
Såväl medarbetare, ledare som chefer vill ha och behöver få återkoppling
på hur de bidrar till verksamheten, projektet och hur de samarbetar med
sina chefer, ledare och kollegor. Det är viktigt för de flesta att
känna sig duktig och sedd för att utvecklas, våga ta ut svängarna och
kunna prestera sitt bästa. Att ge beröm kan dessutom bli en god vana som
så småningom sprider sig på arbetsplatsen, i projektet eller i
omgivningen.
Ledare och chefer ska ge sin personal återkoppling, men det är ofta svårt för ledaren och chefen att i sin tur få ärlig respons från medarbetarna. Chefens maktposition kan vara ett hinder för att medarbetarna ska våga ge kritik. Det behöver chefer arbeta med genom att exempelvis premiera de som har modet att ge feedback på ett konstruktivt sätt.
- Jag delar ut symboliska ”guldstjärnor” till de medarbetare som varit bra på att ge feedback under veckans gång. En konkret belöning visar att förmågan att ge feedback värdesätts lika högt som förmågan att åstadkomma resultat, säger Elaine Breske Hirscher.
Elaine Breske Hirschers tips till dig som vill bli bättre på att ge och ta emot feedback
- Försök att alltid visa tacksamhet när du får feedback. Visa tacksamhet för att personen delar med sig av sina synpunkter och är mån om att du ska kunna förbättras. Undvik misstaget att inta försvarsposition direkt och börja argumentera kritiken. Ta istället emot den och tacka personen i fråga för sin uppriktighet.
- Välj rätt tidpunkt. Timingen är viktig när man ska ge feedback. En tumregel är exempelvis att inte ge kritik för ett misstag som personen i fråga begått för flera veckor sedan eller kanske ännu längre tillbaka i tiden.