Konsument Europa har upptäckt bedragare på EU-marknaden som "stjäl" andra företags namn i syfte att ge trovärdighet åt sina egna erbjudanden. Beställda varor kommer inte och pengarna försvinner. Konsument Europas rapport visar på en tydlig ökning av konsu
Det största problemet vid e-handel är att beställda varor inte kommer eller att de är försenade. Därnäst är det fel på varan som ger flest klagomål. Konsument Europas rapport gäller 2004 och visar på en tydlig ökning av antalet ärenden, även om siffermaterialet från många länder är begränsat. Svenska konsumenter toppar listan med 225 klagomål och 188 förfrågningar.
Nya typer av bedrägerier dyker också upp på EU-marknaden. Konsument Europa har upptäckt bedragare som "stjäl" andra företags namn under en begränsad tid för att ge trovärdighet åt sina egna erbjudanden. Den falska identiteten används tillräckligt länge för att konsumenter i andra länder ska hinna beställa varor, betala in pengar - och bli lurade. Om man kontrollerar att företaget verkligen finns tycks allt vara i sin ordning. Men de beställda varorna kommer aldrig och pengarna försvinner!
Hittills har det varit italienska företags namn som "stulits". Bedragarna har annonserat ut varor som plasmaskärmar, digitalkameror och mobiltelefoner på svenska och europeiska annonssajter till mycket fördelaktiga priser, vilket lockat både konsumenter och småföretagare i fällan.
- I vårt nätverk kan vi snabbt fånga upp nya problem vid handel över gränserna. Det är en styrka att kunna samarbeta redan på ett tidigt stadium. Att klagomålen är flest i Sverige har troligen att göra med att så många har dator i hemmet och att det finns konsumentvägledare ute i kommunerna som för frågorna vidare till oss, säger Agneta Gillback, chef för Konsument Europa.
Konsument Europa är en del av Konsumentverket och finansieras även av Europeiska Kommissionen.
www.konsumenteuropa.se