Textstorlek

Skriv ut

Entpreprenören som startade eget efter IT-boomen

Profiler

Matthias Plank har gjort en spännande karriär som entreprenör. Han började sin karriär som anställd på Internetsajten Passagen men insåg snart att han hellre ville prova lyckan på egen hand. Det var i slutet av nittiotalet och IT-branschen var het, väldig

Matthias och några vänner började i liten skala och grundade Shirtmate, som sålde skjortor på nätet. Efter en tids framgångar fick han blodad tand och kompisgänget bestämde sig för att starta Dressmart.com, en webbplats som sålde herrkläder i flera länder. För att komma igång ordentligt med verksamheten så bestämde sig Matthias och hans kollegor att låna pengar. De lyckades få igenom ett stort lån på 200 miljoner kronor, en summa som definitivt var mer än tillräcklig för att få ordentlig snurr på Dressmarts affärer.

- Även om det definitivt var lättare att få riskkapital under IT-erans höjdarår så var det fortfarande samma spelregler som gällde för företagande. Visserligen hade vi mer kapital att tillgå men det innebar också att kraven ökade från investerarnas sida och att vi fick mer press på oss, säger Matthias. När konjunkturen var som högst så hade Dressmart 150 medarbetare i flera länder. Matthias var inte mer än tjugofem men hade redan fått uppleva otroligt mycket som företagare. När IT-bubblan sprack så gick även Dressmart i graven och det minns Matthias som en riktigt tuff tid.

Efter en tid som konsult i ett eget företag där Matthias hjälpte andra att starta upp sina företag så fick han idén till det som så småningom skulle bli Sidewalk Express.
- Efter att ha rest runt en del i Europa så upptäckte jag att billiga Internetcaféer med hög tillgänglighetsfaktor var väldigt populära utomlands, säger Matthias.
Väl hemma i Sverige så bestämde han sig för att förverkliga sin vision och grunda en kedja av lättillgängliga och prisvärda Internetcaféer. Omgivningens reaktion var inte enbart positiva när han presenterade sin affärsidé.

- Många sa att ”Internet har ju alla hemma redan”, men då kan man lika gärna påstå att ”Kaffe behöver man ju inte köpa på stan, för alla har ju en kaffebryggare hemma”. Jag trodde snarare att i den livsstil som många byggt upp så har Internet blivit en naturlig del, något man definitivt inte vill vara utan när man är hemifrån, säger Matthias.

När han startade Sidewalk Express, som idag finns på trettio platser runtom i landet, så kände Matthias för att starta ett företag som inte var fullt lika stort. Med hjälp av egna sparade medel lyckades han starta Sidewalk Express på egen hand, utan några lånade medel, något som innebar mindre press utifrån.
- Den stora nackdelen med riskkapitalister är att de ofta vill ha inflytande över verksamheten och att man inte alltid är till hundra procent fri att göra som man vill. Därför var det skönt att starta Sidewalk Express utan några som helst riskkapital, säger Matthias.

- Till att börja med så var vi ju tvungna att göra oss av med alla våra anställda. Sedan gällde att samla ihop det värde som återstod i företaget och sälja det, något vi faktiskt lyckades med till slut, säger Matthias.
Just nu går det bra för Sidewalk Express och framtidsplanen är att fortsätta vidareutveckla företaget, bland annat med en internationell satsning. Matthias viktigaste drivkraft som entreprenör är tillfredsställelsen i att se sin idé lyckas. Att ha roligt medan han jobbar och att ständigt få utmana sig själv är andra viktiga drivkrafter.


Matthias Planks 5 bästa tips till dig som vill starta eget:

  • Satsa eller låna inte mer än du har råd att förlora. Riskera inte ditt hus/lägenhet eller bilen för ett företags skull, det är onödigt farligt att sätta sitt privatliv på spel för ett företags skull.

  • Betrakta dina misstag som en resurs och dra nytta av de lärdomar du lärt dig genom att misslyckas. Även de mest framgångsrika entreprenörerna har misslyckats både en och två gånger, och om man hanterar det rätt så kan det bli något som stärker en att gå vidare.

  • Bestäm dig för att våga satsa på din idé och tveka inte om andra säger att det inte kommer att funka. Om man inte vågar satsa så kan man inte heller vinna, så det är verkligen extremt viktigt att våga satsa på sin idé och gå in helhjärtat i företaget.

  • Låt inte lågkonjunkturen avskräcka dig från att starta företag. De företag som det går riktigt bra för har ofta startats och byggts upp i lågkonjunktur och om man klarar sig bra i en lågkonjunktur så brukar det vara betydligt lättare att klara sig även i högkonjunktur.

  • Se till att ha roligt när du jobbar. Själv så jobbar jag väldigt bra ihop med mina vänner och att omge sig med människor som stöttar och hjälper en framåt betyder otroligt mycket för varje nyföretagare.


www.sidewalkexpress.se

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord