Enkla knep som optimerar din affär på nätet

Textstorlek

Skriv ut

Enkla knep som optimerar din affär på nätet

IT & Media

En hemsida är en självklarhet för de allra flesta företag. Men även om sajten är både snygg och funktionell så  är det inte säkert att den når  ända fram och uppfyller sitt syfte, nämligen att stödja verksamheten och agera säljkanal.  Att vara tydlig och pedagogisk,  lättnavigerad och att på allvar göra hemsidan till en del av marknadsplanen är några steg på vägen mot den optimala sajten.

- Fundera på  om det tydligt framgår vad ni säljer med hjälp av hemsidan.  Allt du gör på hemsidan ska ha ett tydligt syfte och det gäller att ha en stabil och optimal grund innan man adderar fler byggstenar, exempelvis en blogg eller sociala medier, säger Charlotte Wormbs, som tillsammans med Liselotte Norén driver webbkonsultföretaget Norén & Wormbs.

Satsa inte enbart på sökmotoroptimering
För att maximera nyttan med företagets sajt så gäller det att skapa trovärdighet hos kunden. Använd olika forum för att skapa trovärdighet. Sökmotoroptimering betraktas i dagsläget i princip som ett hygienkrav, en absolut nödvändighet för att öka trafiken till sin sajt.

- Det är viktigt att inte lägga alla ägg i samma korg. Satsa exempelvis inte enbart på att rankas högt på Google.  I takt med att konkurrensen blir tuffare så riskerar ni att förlora er plats i sökmotorstoppen, vilket gör er sårbara och kan minska trafiken drastiskt om ni lägger alla ägg i samma korg. Komplettera genom att byta länkar med andra företag, vara aktiv på forum och skapa en hemsida för företaget på exempelvis Facebook, säger Liselotte Norén.

Hon menar att man inte ska underskatta betydelsen av att vara tydlig och pedagogisk när man planerar innehållet och dispositionen för sin sajt. I strävan efter att lyfta fram så mycket som möjligt och presentera hela sin verksamhet så glömmer många företag vikten av att göra sajten lättnavigerad och tydlig. Kom ihåg att kunden inte är lika välinformerad om er verksamhet som ni är och att deras tålamod med största sannolikhet är betydligt kortare än ditt. I en webbutik ska möjligheten till köp exempelvis aldrig vara mer än ett par klick bort, det kan få presumtiva kunder att tröttna och lämna sajten innan de hunnit slutföra ett planerat köp.

Många utgår från egna preferenser

Ett annat vanligt misstag är att det är svårt att hitta grundläggande kontaktinformation till företaget i fråga. Det har säkerligen hänt dig mer än en gång att du förgäves navigerat runt på en sida med information i överflöd om företagets verksamhet, utan att för den sakens skull kunna hitta någon kontaktinformation.

- Det är oerhört viktigt att sajten byggs utifrån kundens preferenser och behov. Det kan låta självklart, men faktum är att många hemsidor inte har byggts med kundens behov i fokus utan har istället haft företagets eget smak och tycke som avgörande faktor när sajten har byggts, säger Charlotte Wormbs.

Att ge möjligheter till interaktion med kunden och att uppmuntra dem till att bidra och aktivera sig på  hemsidan är ytterligare ett knep för att öka trafiken och förtroendet för er som företag.

- Bygg upp ett förtroende och låt kunderna känna sig trygga så komme affärerna att strömma till. Fundera också på vilka mervärden ni kan erbjuda era kunder på webben. Var generösa och ge smakprov på er kunskap i form av inspiration, artiklar, reflektioner och goda råd. Fyll din hemsida med inspiration och annat läsvärt, men gör det på ett strukturerat sätt, säger Liselotte Norén.

Lyft fram företagets kärnvärden och arbetssätt, illustrera det gärna med tydliga exempel. Låt era kunder dela med sig av sina erfarenheter av er istället för att sammanställa en stel och statisk kundlista. Gör sidan personlig men inte privat genom att exempelvis presentera personalen på ett trevligt och annorlunda sätt.. Använd hemsidan för att kommunicera med och lyssna på era kunder.

- Interaktion är viktigt för att knyta till sig och bygga upp ett förtroende hos kunden. Nyhetsbrev kompletterar och förstärker hemsidans budskap. Ni kan också låta kunden komma till tals genom undersökningar, länkningar, kommentarer och liknande för att bygga vidare på er relation och ge kunden anledning att återkomma till er hemsida, säger Charlotte Wormbs.

En av de största fördelarna med webben är att allt är mätbart och sökbart. Det finns en mängd gratisverktyg som gör det enkelt att planera, genomföra och följa upp webbsatsningar, exempelvis Google analytics heter det, som mäter och presenterar besöksstatistik.  

Välj ambitionsnivå  med omsorg och var noga med uppdateringar
De rekommenderar också att man noga funderar igenom sin ambitionsnivå. En hemsida byggs ofta med storslagna ambitioner, men i takt med att vardagen tar vid och mycket annat kallar på uppmärksamhet så är det lätt hänt att halka efter i uppdateringarna. Kunder märker direkt om du inte uppdaterat din hemsida, det riskerar att sprida badwill kring företaget.  Då är det bättre att starta med små ambitioner och utöka satsningen efterhand. Betrakta inte företagets existens på nätet som en separat tillvaro och absolut inte som ett nödvändigt ont. Ställ dig själv frågan om det är tydligt vad du säljer med hjälp av hemsidan, om du har valt ut dina sökord, hur ditt nästa steg ser ut och om det stämmer med den tid och de pengar som finns tillgängliga.

- Undvik misstaget att betrakta er sajt som klar så snart den lanserats. En hemsida blir aldrig riktigt klar, den är ett levande dokument som ständigt bör förändras.  Se också till att ni själva enkelt kan ändra och uppdatera hemsidan. Det finns många exempel på mindre företag som beställt en hemsida som de själva inte klarar av att uppdatera. Ställ krav på den som bygger sajten och utgå från kundens behov och situation snarare än dina egna preferenser när hemsidan skapas, säger Charlotte Wormbs.

Var personlig och tydlig med villkoren
Om ni råkat ut för problemet att ha mycket trafik på er sajt men trots det har en alltför låg försäljning så gäller det att  göra det enklare och tydligare för kunden att hitta och förstå det ni erbjuder. Gör det enkelt för kunden att agera.  Testa också att komplettera sidan med ytterligare byggstenar, exempelvis nyhetsbrev, blogg eller att ni bjuder på kunskap som är värdefull för kunden.  Service är viktigt även på nätet. Visa att det går att lita på er och butiken. Tydliggör leveransvillkor och andra eventuella kostnader så att det inte uppstår misstag. Berätta vad som gäller vid returer och byten. Gör kunden trygg helt enkelt.

- Ha tydliga bilder och beskrivningar på det som säljs. Tänk på att en bild och beskrivning ska förmedla den känsla kunden får då den står i en fysisk butik och håller i varan. Skriv personliga texter direkt till kunden. Var inte för formell, använd "du" på samma sätt som du skulle parat med en kund över disk. Låt referenskunder komma till tals och glöm inte att hålla webbutiken levande genom att skylta om och lyfta fram produkter i kampanjer, säger Charlotte Wormbs.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord