Alla som arbetar med försäljning måste hålla reda på en stor mängd information. Ett välkänt misstag som oftast begås av nystartade och småföretag är just att man avvaktar med sin investering i ett CRM-program, och istället sköter all kundhantering via post-it lappar eller skrivblock. Detta leder dels till att man inte lär sig sina siffror och på sikt till att man förlorar affärer pga. dåliga uppföljningar och borttappade kundkort. Med ett CRM-program får du stenkoll på dina affärsmöjligheter.
Fakta
Fortnox är Sveriges ledande aktör inom internetbaserade program.
Förutom CRM erbjuder man även internetbaserade system för exempelvis
fakturering och bokföring.
CRM-programmet är din hjälpreda inför varje kundmöte. Marknaden är idag tuff och det gäller att sticka ut för att vara den aktör som får affären. Något som är säkert är att man inte sticker ut på rätt sätt genom att ha glömt vad som sagts i förgående kontakt och förlita sig på att kunden ska komma ihåg det.
Vi på Startaeget.se kontaktade Jens Collskog, VD för Fortnox AB, för att be om lite tips. Han har arbetat i programbranschen sedan 1989 där han först jobbade tolv år för SPCS, numera Visma SPCS innan han började arbeta för Fortnox. I över 20 år har han i huvudsak arbetat med kundkontakter och kundrelationer av olika slag och är en expert inom detta område.
- ”En mycket viktig faktor när man väljer ett CRM är att välja ett CRM-program som inte är onödigt komplext. Det finns många system på marknaden som är alldeles för komplexa för ett litet företag. Det för med sig att det tillkommer kostnader i utbildning och konsulthjälp för att komma igång. Oftast slutar det med att man ändå inte använder de komplexa delarna i systemet. Du ska istället välja ett system som är enkelt att lära sig och att komma igång med, så att du snabbt får nytta av programmet. Annars är risken stor att motivationen försvinner.”, menar Jens Collskog
Internetbaserade verktyg har många fördelar
Att välja ett internetbaserat CRM-program är oftast en fördel för mindre företag. Priset brukar bli lägre, och som användare får man flexibilitet i att kunna nå sitt kundregister från vilken dator som helst via Internet. Dessutom slipper man också mängder av bekymmer som exempelvis installation, uppgraderingar, säkerhetskopiering m.m.
- ”Viktigaste kanske inte är vilket system man använder utan att man faktiskt väljer ett system. Som företagare effektiviserar CRM-systemet vardagen och man får bättre kontroll över kunder och uppföljning, vilket i sin tur leder till fler affärer.”, avslutar Jens Collskog
Läs mer:
www.fortnox.se