Att hitta nya kunder är oftast det största problemet för småföretagarna. Att marknadsföra sig kostar pengar, pengar som man många gånger inte har. Men fler och fler småföretagare har upptäckt Internet som en marknadsföringskanal, som oftast är både billig
Genom Internet kan du som småföretagare effektivisera din marknadsföring. Genom små enkla knep, som dessutom är relativt billiga, kan du öka kännedomen av ditt företags produkter och tjänster och där med också öka försäljningen.
Bra domännamn ger trafik
Ett bra domännamn ger bra trafik. Först och främst ger ett domännamn ett seriösare intryck än om du skulle använda dig av en krånglig adress från exempelvis Telia. För det andra ger det fler besökare från sökmotorerna eftersom det placerars sig högt upp i sökmotorerna. Och sist men inte minst ger det mer trafik tack vare många provar att skriva exempelvis www.travel.com i fall de ska resa, och hoppas på att de hittar vad de söker så de slipper söka på sökmotorerna.
Den svenska domännamnsmarknaden har exploderat och när detta skrivs finns det 237.965 stycken .se-domäner registrerade. Det blir svårare och svårare att hitta bra domännamn som är lediga, och sedan NIC-SE lättade på reglerna kring .se-domänerna i april förra året, så har en andrahandsmarknad vuxit fram.
Vad söker dina kunder på när det söker efter dina produkter via en sökmotor? Många företag har insett att det kan löna sig att komplettera sitt nuvarande domännamn, som oftast består av företagsnamnet (www.företagsnamnet.se), med ett domännamn som kan placera sig högt upp i sökmotorerna. Vad erbjuder du för produkter och tjänster? Vilka sökord skulle dina kunder använda för att hitta dig via en sökmotor? Varför inte registrera dessa sökord som domännamn?
Generiska domännamn är ett domännamn som består av ett eller flera vanliga ord. Dessa domäner är extra värdefulla efter som de är lätta att komma ihåg för besökaren, de placerar sig oftast högt i sökmotorerna och eftersom många besökare provar att söka efter produkter genom att skriva produktnamnet direkt i adressfältet i sin webbläsaren, exempelvis www.hotell.se samt www.frilans.se.
Ett bra domännamn kan dessutom bli en bra investering, speciellt om du har näsa för affärer. Ett exempel är den amerikanska affärsmannen Mark Ostrofsky, som 1997 köpte adressen business.com för 1,5 miljoner svenska kronor, och 2,5 år senare sålde han namnet för 75 miljoner. Inte illa, eller hur?
Mer om domännamn hittar du här:
www.nic.se
www.missdomain.com
Ett affiliateprogram ökar försäljningen
Fler och fler företag upptäcker idag hur viktigt det är att synas ute på nätet. Desto mer de syns desto mer får de sälja. Nu har också fler företag fått upp ögonen för så kallade affiliateprogram. Ett affiliateprogram är ett slags återförsäljarprogram där andra sajtägare har möjlighet att tjäna pengar genom att länka besökare från sina webbplatser till din webbplats. Oftast så betalar man ut per klick eller per såld vara. God avkastning på investerat kapital är garanterad då ersättningsmodellen är prestationsbaserad.
För att komma igång med ett affiliateprogram så krävs det dock att du har ett system som mäter varifrån besökarna kommer, vilka besökare som genererar avslut och när och till vem man ska betala ut provisionerna. Idag finns det en hel del färdiga lösningar, och det två största svenska aktörerna är:
www.affiliatenetwork.com
www.tradedoubler.se
Marknadsför dig via sökmotorer
38% av företagen (upp till 200 anställda) gjorde 10 procent eller mer av sina inköp elektroniskt förra året. Med dessa siffror kan man lätt förstå att det finns enorma summor att tjäna på e-handel, det gäller bara att bli hittad.
Enligt en aktuell rapport från ComScore Media Metrix så använder vanliga Internetanvändare i snitt två stycken sökmotorer varje månad. Google har de lojalaste användarna med 82 procent av sökningarna de gör; AOL och Yahoo har båda 57 procent och MSN har 39 procent av sina användarnas sökningar. Genom att köpa sponsrade länkar i dessa sökmotorer har du möjlighet att öka trafiken till din webbplats och därmed också öka din försäljning.
Pay-per-click är ett relativt nytt fenomen på Internet, som just nu växer kraftigt. Det är det absolut billigatse sättet att hitta nya kunder. Du betalar endast för de besökare du får. Dessutom kan du i förväg bestämma hur mycket varje besökare är värd. De två mest använda Pay-per-click-tjänsterna är Google samt Overture´s nätverk. Overture ägs av Yahoo sedan en tid tillbaka, och levererar sponsradelänkar till en rad olika sökmotorer, exempelvis Yahoo, Spray, MSN, Altavista m.fl.
Mer om pay-per-click hittar du här:
adwords.google.com
www.overture.com