Textstorlek

Skriv ut

Earbooks- Tidsbrist födde lönsam affärsidé

Profiler

Earbooks affärsidé är lika enkel som genial; företaget har specialiserat sig på att ge ut kurslitteratur på skiva. Idén föddes genom ett eget behov och Earbooks produkter löste ett akut problem för grundarnas egen del; tidsbrist.

När de själva pluggade som hårdast och var inne i en av de värsta tentaperioderna någonsin så föddes tankefröet som skulle bli till det egna företaget Earbooks, vars affärsidé går ut på att spara tid för stressade studenter genom att kunna plugga samtidigt som man diskar, kör bil eller kanske väntar på bussen. Företaget drivs av Shadi Bitar, Ninos Malki och Özkan Akgüc, som pluggade på Stockholms Universitet och KTH när idén kläcktes.
- Alla människor har ”dötid” i sitt dagsschema, vare sig vi vill det eller ej. Vi ville få ut så mycket som möjligt av vår fritid och samtidigt göra bra ifrån oss rent studiemässigt och lanserade idén som är så självklar men som ingen annan marknadsfört tidigare, säger Shadi Bitar.

Av en slump fick killarna vetskap om Venture Cup, en årlig affärsplanstävling som hålls i samarbete med näringslivet på många högskolor runtom i landet. Chansen att få sin affärsidé bedömd av en professionell jury och, inte minst, möjligheten att kamma hem prispengar, gjorde att Shadi, Ninos och Özkan inte tvekade inför att delta. Tävlingen gick riktigt bra och Earbooks blev nominerade som en av tio bästa bland drygt trehundra deltagande företag.

- Det gav oss en kick framåt och självförtroende att sätta igång på allvar, säger Shadi. Målsättningen med företaget var redan från början att bli ett tillväxtbolag och en ständigt pågående inlärningsprocess gör också att Shadi, Ninos och Özkan enträget fortsätter att driva Earbooks trots lågkonjunktur och vissa svårigheter att skaffa fram riskkapital. Just möjligheten till egen utveckling och ett varierat arbete är viktigt för killarna bakom Earbooks.

- Vi hade tur och lyckades ordna finansiering relativt snabbt. Men många av våra möten med andra unga entreprenörer bekräftar att det är svårt, ibland näst intill omöjligt, att skaffa fram riskkapital, säger Ninos.

Drivkrafterna och målsättningarna med Earbooks är många. Att skapa ett genombrott för den auditiva inlärningen och få ljudböcker att bli ett naturligt komplement till den ordinarie kurslitteraturen är ett mål, liksom att på längre sikt kunna slå igenom på en internationell marknad. Att bygga upp ett företag från grunden och stegvis följa dess utveckling är ytterligare en viktig målsättning.

- En entreprenör är för oss en person som har många bra idéer men som framförallt har resurser och drivkraft nog att kunna ta steget från en god idé till konkret företag. Konsten att förverkliga visioner är viktig och som företagare har vi lärt oss otroligt mycket som vi inte kunde lära oss på högskolan, säger Ninos. En anledning till att Ninos, Shadi och Özkan lyckats så väl med Earbooks är, enligt dem själva, att de alltid har en ”reservplan” i bakfickan när saker och ting inte går som de tänkt sig. I början av sin företagarkarriär fick de stöd från Idéagenten på Stockholms Universitet i form av affärsutvecklingsstöd och arbetsplats.


Ninos, Shadis och Özkans – bästa tips till dig som vill starta eget:

  • Utnyttja alla de resurser som finns till för dig som nystartad företagare. Se till att få rådgivning, tips och samla erfarenhet från många olika håll. Ta alltid in flera olika personers syn på saken och skaffa någon att bolla idéer med innan du bestämmer dig.

  • Har ni någon universitets- eller högskoleanknytning, finns det oftast möjlighet till stöd i form av affärsutvecklingsstöd och arbetsplats.

  • Arbeta hela tiden målinriktat och använd stora och små mål som en morot och ett redskap för företagets utveckling. Det behöver inte vara några stora mål, men sätt gärna delmål för varje dag, vecka och månad så blir du peppad att följa dem.

  • Lägg ordentligt med tid på förarbetet innan du startar företaget. Arbetet ni lägger ner på marknadsundersökningar, affärsplan och marknadsplan brukar vara väl investerad tid som ni får igen många gånger om när företaget väl är startat eftersom ni kan använda det som en resurs.

  • Hinder och problem uppkommer vare sig man vill eller inte. Dock gäller det att betrakta problem som utmaningar. Ju större problem man lyckas lösa desto större steg har man tagit.

  • Ställ upp i entreprenörskapstävlingar av olika slag om det är möjligt. Det ger en professionell bedömning av affärsidén och en möjlighet att testa idén mot verkligheten.

  • Satsa hundratio procent när företaget väl startats. Saker och ting brukar bli bäst om man verkligen går in för dem och
    dedikerar all sin tid till det. Även om det är viktigt att måna om sin fritid så kan det vara värt att satsa lite extra tid den första tiden som företagare för att etablera sin affärsidé och sitt namn.


www.earbooks.se

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord