Textstorlek

Skriv ut

E-handlarens skyldigheter - 6 lagar att känna till

Ekonomi & Bokföring

Det finns ett antal lagar och regler som alla som sysslar med E-handel bör känna till. En del av lagarna är allmänna och gäller för alla som handlar med varor oavsett var och hur man handlar, andra är mer specifika och gäller enbart för dig som sysslar me

Konsumentköplagen
Är en lag som finns till för att skydda konsumenter. Den reglerar de krav som konsumenten kan ställa på säljaren om det är något fel på varan eller om den levereras för sent. Den här lagen gäller för att typ av handel, både i webbutiker och fysiska butiker. En grundläggande lag som är viktig att följa. Den 1 april 2005 förlängdes konsumentens reklamationstid från två till tre år. Om varan som du levererar visar sig ha något typ av fel inom sex månader efter köpet är du som säljare ansvarig att åtgärda det utan kostnad för kunden eftersom den typen av fel anses vara ”ursprungsfel”, alltså en slags produktionsfel.

Konsumentkreditlagen
Gäller när kunder köper varor på kredit till en kund. Det kan exempelvis gälla när en kund köper något på avbetalning eller om de lånar pengar från företaget de köper varan av för att finansiera sitt köp. Den innebär att kunden har rätt att få veta vad det i praktiken kostar att handla på kredit vid exempelvis banklån eller avbetalningsköp. Som säljare är du skyldig att ge skriftlig information om kreditavtalet. Som säljare kan du ta tillbaka varan om kunden missköter sina avbetalningar.

Distanshandels- och hemförsäljningslagen
Den här lagen gäller alla företag som säljer på distans. Den innefattar bland annat en ångerfrist som gäller för alla köp som görs på distans. Den innebär att kunden kan ångra sitt köp inom fjorton dagar efter köpet utan att de måste motivera sitt beslut. Lagen omfattar all distanshandel, både postorder och webbhandel. Den gäller också för exempelvis home-party försäljning och dörrförsäljning. För dig som även säljer till andra EU-länder kan ångerrätten vara kortare än fjorton dagar. Enligt lagen ska kunden själv stå för returportot om de använder sig av ångerrätten.

Transportlagen
En lag som reglerar transporten från webbutikens lager till kunden. Den handlar bland annat om vem som ansvarar för att den köpta varan anländer till kunden i gott skick. Det är oftast säljarens ansvar att den beställda varan är oskadd när den anländer till kunden. Om inte så kan du som säljare få ersätta kunden med en ny vara.

Visa och Mastercards regelverk
De stora kreditkortstillverkarna har egna regler som exempelvis reglerar om kunden får ersättning i fall företaget de köpt produkter eller tjänster av går i konkurs.

Marknadsföringslagen
Innebär att det som reklamen utlovar ska vara sant. Reklamen får exempelvis inte vara vilseledande. Om du som säljare bryter mot den här lagen kan du bli tvungen att betala skadestånd till kunden. Den här lagen gäller inte enbart för E-handlare, men är ändå viktig att kolla upp eftersom det kan stå dig dyrt om du bryter mot den.


Nyttiga länkar:

Konsumentverket
Under rubriken "distanshandel" finns flera av de viktigaste lagarna samlade.
www.konsumentverket.se

Konsument Europa
Här kan man hitta information om gränsöverskridande handel och mer information om distanshandels-och hemförsäljningslagen.
www.konsumenteuropa.se

Tullverket
Information och exempel kring avgifter vid import.
www.tullverket.se

Svenska Postorderföreningen
Sammanfattar de olika branschregler som finns.
www.postorder.se/branschregler.asp

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord