Att lyckas med marknadsföring och försäljning är en utmaning för alla företagare. I många yrken är det dessutom nödvändigt att hålla säljandet vid liv, parallellt med jobbandet. Det gör det extra viktigt att hålla säljlågan vid liv.
Ett exempel på en bransch som är extra utsatt är nyhetsmedia som till stor del lägger ut uppdrag på frilansare. För frilansande fotografer och journalister är det helt avgörande att ligga ett steg före, och alltid ha nya uppdrag på gång. Det gäller även många andra typer av fotografer, och i många andra branscher. Riskerna är stora – om intäkterna försvinner under en period kan det knäcka företaget. Det krävs målmedvetenhet och kunskap.I nya kursen ”Driva eget som fotograf” ger författaren och bildmakaren Johan Steensland nystartade såväl som erfarna fotoföretagare möjlighet att förbättra sina färdigheter inom området. Johan har skrivit boken ”Starta eget – kom igång som egenföretagare i fotobranschen” (DEXT) som kom tidigare i år.
Tidningen Starta Eget frågade Johan vilka hans fem bästa tips är för att lyckas med marknadsföring och sälj.
– Det finns inga universalknep som alltid funkar. Man måste framför allt träna och praktisera säljande – i utbildningar och i verkliga livet – för att utvecklas. Men om jag måste välja ut de allra viktigaste tipsen för att komma en bit mot målet, får det bli följande fem, säger Johan.
1. Nätverka!
I mäklarbranschen säger man att de tre viktigaste faktorerna för fra:mgång är ”location, location, location!” För oss småföretagare är de utan tvekan ”kontakter, kontakter, kontakter!”
2. Jobba aktivt på att bli en bättre säljare!
Att förstå hur ”sälj” fungerar är i teorin ganska enkelt. Men att få till det ute hos kunden är en annan femma. Det krävs konkreta verktyg och en massa träning. Gå säljkurser, läs böcker i ämnet, träna med dina kompisar! Kom ihåg att ingen blir fullärd över en natt, så det gäller att ha tålamod.
3. Bredda och spetsa!
Många fotografer är både för smala nertill och för trubbiga upptill. Ditt tjänsteutbud ska kunna liknas vid en pyramid: bred nedtill med smör-och-bröd-tjänster, och spetsig upptill vid ditt expert- och favoritområde. Att erbjuda många tjänster (men kanske inte så inspirerande alla gånger) är nödvändigt för de flesta fotografer. Och det är lika nödvändigt att vara riktigt vass på sitt specialområde.
4. Lär dig mer om företagande!
Det här är ett av de två områden där landets fotoskolor misslyckats. Vi fotografer måste lära oss att driva ett modernt företag, och bli lika bra på det som vi är på att fotografera. Det finns massor skrivet i ämnet. En bra start är att gå kurser!
5. Lär dig mer om tekniken i din bransch!
Landets ledande expert på digital bild, Stefan Ohlsson, skrev i sin senaste krönika i Fotografisk tidskrift att han är förbannad över den låga tekniska nivå på vilken vi fotografer levererar bilder. Det här är det andra området där fotoskolorna misslyckats. Som fotograf måste man kunna leverera ett perfekt original till tryckare och andra i branschen. Det är ett viktigt sätt för yrkesfotograferna att distansera sig från amatörerna, vilka har allt finare utrustning. Det handlar om att ge kunden valuta för pengarna och en anledning att anlita ett proffs.
Kursen ”Driva eget som fotograf” ges i Stockholm, Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå i januari och februari 2013 och arrangeras i samarbete med branschorganisationen Svenska fotografers förbund.
– Alla kan bli bättre på att sälja. Och bara genom att bli lite bättre öppnar man för möjligheten att bli mycket bättre. Sätt realistiska mål, och höj dem i takt med att du uppnår dem, avslutar Johan.
Läs mer
www.cemark.se