Bra business som coach gör man när man är äkta. Och det trots att ingen vill köpa coachning. Det menar Domenico La Corte, vd för företaget Coachutbildning Sverige. Men kan man verkligen livnära sig på att vara coach?
Domenico La Corte, känd från TV:s relationsprogram ”Mellan dig och mig” har arbetat som coach sedan 1999 och har över 2600 coachningtimmar bakom sig. Han har erfarenhet av individuell coachning av chefer och ledare från Nordea, IKEA, SEB och Nokia samt på Oskarshamns kärnkraftsgrupp. Idag har han fyra anställda med tjugo coacher som underkonsulter.Domenico La Corte grundade Coachutbildning Sverige AB som blev nominerat av Företagarna till årets Stockholmföretag 2008. Det går med andra ord att försörja sig som coach, men Gudarna ska veta - det är inte är lätt. Fallgroparna är många.
Hur gör då en nyutbildad coach som brinner för sitt kall och ingenting hellre vill än att leva på coachning?
- Ja, det räcker inte att vara lyssnande, öppen och intresserad av människor och personlig utveckling. Man måste också vara affärsmässig, säger Domenico.
- Det är en svår kombination, att vara både självreflekterande och samtidigt säljande. Det är två olika dimensioner i en person. Den vanligaste fällan som nyblivna coacher fastnar i, är det kalla och verkliga faktumet: Ingen vill köpa coachning. Ska man sälja coachning, ska man prata förändring, menar Domenico.
- Människor vill ha och genomgå en förändring av något slag. De vill expandera sin verksamhet, gå upp eller ner i vikt. Men coachning – nej! Ingen är intresserad att göra jobbet som krävs av en klient. Man vill ju så klart slippa göra det som kan kännas trögt och jobbigt. Och visst! Fanns det en tablett som fixade förändringen till mig, skulle jag vara den första till att köpa den, erkänner Domenico.
För att klara sig som coach, räcker det inte med det inre perspektivet, det vill säga att utveckla sina coachfärdigheter och att jobba med sig själv, för att bli en bättre människa. Att vara ärlig och äkta, att coacha med hjärna och hjärta, står inte i motsättning till förmågan att göra bra affärer. Tvärtom, anser Domenico La Corte. Man gör bra business när man är äkta.
Domenico använder uttrycket ”Market specific – coach generally” och förklarar att det är vanligt att tro att coachningtekniken är generell och passar på alla klienter.
- Det är inte helt sant. Om jag vänder mig till en coach som säger att han coachar alla, drar jag slutsatsen att han inte en är en coach för mig. Att marknaden skulle vara mättad på coacher, tror inte Domenico på: ICF, International Coach Federation har 500 medlemmar i Sverige. Lika många arbetar som coacher utan att vara anslutna till en branschorganisation.
- Finns det plats för 5000 revisorer i Sverige finns det plats för 5000 coacher, tycker Domenico.
Domenicos 8 tips till den nyutbildade coachen:
1. Gå ut och träffa dina kunder.
Idag finns det möjligheter att bli anställd som coach, men de flesta brukar starta eget. Så sitt inte bara hemma och pula med visitkort. Skriv ner varenda person du har i ditt nätverk, allt från de mest ytliga bekanta till nära vänner och släktingar. Ta reda på vad dina kunder vill ha. Fråga kunderna vad de behöver.
2. Jobba med kunder du gillar.
Det är inte en bra idé att utgå från en bild om att satsa på att coacha chefer på mellannivå i stora företag, om man inte gillar just mellanchefer.
Om du inte tycker om mellanchefer eller har någon kunskap om deras arbetssituation och vad som gör att de inte kan sova på nätterna så coacha inte dem. Är inte hjärtat med, märker kunderna det.
3. Bygg upp varaktiga relationer.
Var bra på att relationsbygge och att skapa djup i dina relationer.
4. Ta betalt och lär dig sälja.
Många coacher är för dåliga på att ta rimligt betalt. Många duktiga säljare har gått över till coachning. De har lärt sig att lyssna på kunden och kundens behov. Är de duktiga coacher har de också självkännedom.
5. Utbilda dig
Och följ de etiska riktlinjerna enligt branschorganisationerna.
6. Ta dig igenom hundåren.
Det viktiga är att skaffa sig erfarenhet och uppdrag. Vänta inte tills du har alla certifikat upp till mästarnivå. Ta dig igenom hundåren och fråga dig själv, hur gärna vill du driva ditt företag? Vad är du beredd att satsa? Framför allt – ha inte för stora krav på verksamheten i början. Tillåt dig att vara dålig. Skaffa ett deltidsjobb om du behöver.
7. Skaffa dig en egen coach.
Om du inte anser dig ha råd med en coach, hur ska du då kunna övertyga en klient om att det är värt priset att betala för coachning? Det är viktigt med handledning.
8. ”Market specific – coach generally.”
Vänd dig till en viss grupp av personer när du marknadsför dig. Finslipa coachningtekniken på just den typen av personer och deras specifika problem.