Som ägare av en e-handel bedrivs all handel på nätet, i princip all marknadsföring också. Din sajt är ditt levebröd. Det är lätt att köpa en sajtmall och lägga upp en e-handel över helgen men om sajten inte når sin fulla potential kan du gå miste om en mängd kunder.
Bra huvudmenyEn lättöverskådlig huvudmeny rekommenderas av kunder och Google. Det är oftast Google du ska rätta dig efter, för det är sökmotorn som bestämmer nära och var du ska synas i sökresultaten. Försök inte att trycka in alla kategorier i huvudmenyn utan rangordna dina varor och kategorier.
Dela upp den i färre bitar där de kategorier du anser är viktigast finns i huvudmenyn och de andra längre ned i navigationen. Se ett bra exempel på e-shoppen XLMoto som endast har 4 knappar på huvudmenyn och flera undermenyer.
Titlar och text
Du vill göra jobbet enkelt för Google. När sökmotorns “spindlar” besöker din sajt ska den lätt utläsa vad varje sida på sajten innehåller och vad som är det viktigaste att veta. Titlar på varje sida är alltså ett måste, det är även titeln som kommer att synas i sökresultatet för den sidan.
Du vill inte ha en sida som bara innehåller en lista och bilder på produkterna. Skriv en 100-300 ord till varje kategori där du berättar om produkterna. En välskriven och unik text underlättar för Google när den spindlar sajten och du kommer att synas på mer relevanta sökord.
Enkel att redigera
Vad en sajt behöver och inte skiftar med tiden. Var beredd på att hålla dig uppdaterad och läsa på om Googles riktlinjer. Därför kan det vara skönt att ha en sajt som du enkelt att redigera och förändra själv.
Wordpress är en populär programvara som används av miljontals sajtägare världen över. Det finns teman och mallar att köpa samt att du kan själv gå in i Wordpress och ändra text, menyer och titlar.
Det finns alltid något att förbättra på din sajt, sluta aldrig att utveckla den. En sajt som växer och förändras följer tiden och har större chans att lyckas.