Textstorlek

Skriv ut

Designern som vågade gå sin egen väg

Profiler

För något år sedan firade Gudrun Sjödén fyrtio år som framgångsrik designer och egen företagare. Hon har arbetat efter devisen ”Fler färgstarka kvinnor” under alla år och hittade sin egen stil redan från början.

I början var det tufft att få verksamheten att gå ihop. Gudrun skötte allting själv, bokföring, packade paket och designade kläder. Idag är hon glad att hon har kunnat lämna över det praktiska ansvaret på andra och enbart kan fokusera på design.

- Men det betyder inte att jag släppt kontrollen på siffrorna. Jag har två starka hjärnhalvor och har hela tiden tänkt affärsmässigt. Genom att ha kontroll på siffrorna så blir jag friare i mitt eget skapande, säger Gudrun.

- Det är kombinationen mellan starka färger och funktion som blivit Gudruns styrka och varumärke. Gudruns kläder säljer i hela Norden, men också i Tyskland, USA och Storbritannien. Hon har bevisat att de färgstarka, enkla och naturnära kläderna går hem i många länder. Hon öppnade sin första butik 1976 och idag växer företaget med mellan tjugo och trettio procent varje år. Särskilt stolt är jag över den upplevelsebutik som vi nyligen öppnade upp i Gamla Stan i Stockholm. Där blandas kläder, heminredning och färska blommor. Jag vill att det ska vara en upplevelse för alla sinnen att stiga in i en av våra butiker, säger Gudrun.

Åttio procent av företagets försäljning sker via postorder och långt innan Internets tillkomst gjorde sig Gudrun känd som en entreprenör som lyckades med just postorderförsäljning. Anledningen till att de satsade på postorder från första början var att det verkade enkelt och okomplicerat, men med åren har Gudrun lärt sig att det kräver mer än man tror i form av uppdaterade kundregister, bra logistiksystem och lager.
En anledning till att företaget blivit så framgångsrikt är, enligt Gudrun, att majoriteten av de anställda är medelålders kvinnor, som också är företagets huvudsakliga målgrupp. Det har gjort att personalen fått bra kontakt med och känner till kundernas behov och önskemål väl.

Mogna kvinnor som marknadsför sig mot mogna kvinnor. Inte en massa smarta, unga killar. Hade vi haft unga killar i ledningen skulle vi ha fått sikta in oss på priset och tittat på vad alla unga "ska" ha, som H&M.

– På senare år har det varit mycket prat om riskkapital. Att man ska snabbt ut på marknaden. Jag tror att de starka företagen byggs av egna resurser. Om man har en finansiär i uppbyggnadsskedet sätter man inte rätt pris på sin vara. Det finns så mycket kapital som "stöttar" priset. Och sen när finansiärerna ska dra sig ur sitter man där med fel pris och för stora kostnader, säger hon men medger i nästa andetag att livet utan externa finansiärer kan fresta på:

– Det heter i företagarkretsar att det tar två år innan man får snurr. Jag skulle säga att det tar tio år. Både min man och jag jobbade med frilansjobb medan vi byggde företaget. Under en tuff period var Björn tvungen att avsäga sig sin pensionsförsäkring, det grämde han sig över länge.

Men under sina drygt fyrtio år har Gudrun, liksom de flesta andra entreprenörer, hunnit med ett och annat misslyckande.

- För ett par år sedan bestämde vi oss för att försöka lansera våra kollektioner i USA, men det togs inte emot särskilt bra och hela lanseringen blev ett ekonomiskt misslyckande. Då hade vi redan hunnit starta upp två butiker där, och den ekonomiska smällen blev rätt tuff, säger Gudrun.


Gudruns fem bästa tips för att lyckas med färsäljning via postorder:

  • Många designers gör misstaget att överlämna det affärsmässiga åt någon annan och fokusera enbart på design från dag ett. Gör inte det! Sträva i stället efter att kombinera kreativt och affärsmässigt tänk.

  • En del av vår framgång är att vi aldrig har sålt via detaljister eller använt oss av återförsäljare. Genom att bygga upp en väl fungerande postorderverksamhet så slipper man mellanhänder, det sparar pengar och gör att du kan behålla kontrollen på hur kläderna marknadsförs.

  • Jag arbetar med något längre serier i mina kollektioner än många av mina yngre konkurrenter gör. Det gör att jag kan hålla lägre priser. När det gäller postorder så krävs det nästan att priserna ligger på en human nivå eftersom kunden inte kan prova eller känna på kläderna innan de tar ett köpbeslut.

  • Satsa på att skapa en lockande och färgstark katalog. Även om Internet numera slagit igenom på bred front så är postorderkataloger fortfarande en kraftfull och viktig marknadsföringskanal. Satsa på att skapa ett personligt intryck och att verkligen förmedla den känsla du vill ge kunderna av ditt företag med hjälp av katalogen.

  • Kundregister är A och O när det gäller postorderförsäljning. Det tar mycket tid att upprätta och underhålla ett kundregister men det är oftast en investering som betalar av sig. Det är också viktigt att man verkligen har ett väl fungerande kundregister från start, för även om verksamheten är liten i början så växer den snabbt och då är det omöjligt att ha full koll utan ett register.


www.gudrunsjoden.se

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord