Christian von Koenigsegg hade, i likhet med många andra unga killar, en dröm; att få jobba med bilar, och helst inte vilka bilar som helst, utan lyxbilar i mångmiljonklassen med en toppfart på ungefär 400 km i timmen. Efter många års slit och massor av er
Christian, som enligt honom själv, alltid varit ”extremt bilintresserad”, bestämde sig för att göra verklighet av sin lyxbilsdröm för drygt tio år sedan. Resan fram till en färdig produkt, ett tillräckligt stort kundunderlag och ett lönsamt företag har varit lång, men Christian har lyckats bygga en lyxbil som kan konkurrera med väletablerade märken som Ferrari och Porsche.
- Vår första prototyp visades upp på Parissalongen år 2000. Våra kunder kommer i huvudsak inte från Sverige utan från bland annat Mellanöstern, USA och Storbritannien, säger Christian.
Att äga en Koenigsegg är få förunnat. Bilarna kostar i snitt 4.5 miljoner kronor styck och varje detalj andas en känsla av exklusivitet och lyx. Maxhastigheten ligger på drygt 400 km i timmen. Enligt Christians beräkningar så räcker det med mellan femton och tjugo beställningar per år för att verksamheten ska gå runt och idag har man förhandsbeställningar från flera av jordens hörn. Men att starta eget har långt ifrån varit en dans på rosor för Christian. Historien tar sin början i Olofström i Blekinge, där Christian är uppväxt.
- Jag hade stor hjälp av min pappa i början och lyckades även få startkapital från Nutek och Volvo i Olofström. Vägen fram till färdig prototyp stannades länge upp av att vi inte hittade någon lämplig motortillverkare, men till slut lyckades vi hitta en fabrik i Italien, som numera även äger fem procent av företaget, berättar Christian.
Förra året drabbades Koenigsegg av en jobbig motgång. Deras fabrik brann ner till grunden och man fick tillfälligt flytta tillverkningen till en gammal flyghangar i Ängelholm. Det kändes, enligt Christian, som ett dråpslag eftersom det inträffade precis när han börjat få en viss ruljans i verksamheten.
- Beställningar från kunder fick skjutas upp och vi tillverkade inte särskilt många bilar det året, säger Christian.
Familjen Koenigsegg äger ungefär halva företaget, och man har även ett åttiotal delägare, riskkapitalister och privatpersoner. I flera år så la Christian ner många timmar på ideellt arbete och han satsade även det mesta av sitt egna, privata, kapital.
Nu, drygt tio år efter start, börjar investeringarna betala av sig, företaget har nämligen visat upp en liten vinst den senaste tiden, något Christian naturligtvis är glad för. Idag har Koenigsegg 34 anställda, en siffra som ökar stadigt.
Christians 5 bästa tips till dig som vill starta eget:
- Tänk på att det ofta finns många olika vägar fram till ett mål. Man måste inte gå någon lång utbildning och skaffa sig en anställning innan man startar eget, då är det bättre att följa sin intuition och göra det som känns rätt. För min del kändes det mer rätt att starta eget och bli självständig väldigt tidigt.
- Det kommer alltid att finnas människor som inte direkt uppmuntrar dina planer på att starta eget. Försök att ignorera dem och jobba i stället mot ditt mål.
- Ha tålamod och var beredd på motgångar när du startar eget. Man får inte ge upp i första taget, det gäller att ha lite is i magen och jobba hårt och målinriktat. När det väl börjar gå bra så är belöningen desto större!
- Sätt tydliga gränser mellan privatliv och arbete. När man startar eget så blir det gärna väldigt mycket arbete den första tiden och det är förvånansvärt lätt att bränna ut sig. Var mån om ditt privatliv och jobba inte mer än det du mår bra av.
- Det finns många riktigt bra myndigheter och organisationer där man kan få hjälp med startkapital. Kolla upp vilka alternativ som finns, ofta finns det mer än man tror. De är till för dig som startar eget, så tveka inte att dra nytta av deras rådgivning och möjligheter till finansiering.
www.koenigsegg.se