Carin Lindahls företag Stay in Place är ett klassiskt exempel på ett företag som föds utifrån ett självupplevt och i grunden rätt okomplicerat behov.
Carin har alltid hållit igång och tränat på olika sätt, hon är en träningsmänniska in ni ryggmärgen. Efter en tids intensivt tränande bestämde hon sig för att leta upp en riktigt bra sport-bh, något hon hittills haft svårt att hitta. Det skulle visa sig vara ett näst intill omöjligt uppdrag att hitta en bra sport-bh som uppfyllde Carins krav på passform, funktion och komfort och det motiverade henne att ta saker i egna händer för ganska exakt tretton år sedan. Carin började med att göra en enkel marknadsundersökning bland sina vänner och bekanta och insåg snart att det inte bara var hon som hade ett behov av en enkel, smidig och tålig sport-bh av god kvalitet.
Nästa steg var att hitta bra material och leverantörer som kunde tillverka Carins drömprodukt. I dag tillverkar Stay in Place en mängd träningsrelaterade produkter och den huvudsakliga målgruppen är fortfarande kvinnor. De flesta av Carins anställda tillhör själva målgruppen, de är tjejer som har en aktiv livsstil och ställer höga krav på kläder och utrustning för att den ska passa in i deras späckade schema. Carin brinner för att inspirera andra, särskilt unga tjejer, att starta eget och på senare år har hon lagt en allt större del av sin tid på att hålla inspirationsföredrag där hon berättar om hur hon själv, en helt vanlig tjej med ett brinnande intresse och ett tydligt behov av en ny sorts produkt, sådde fröet till Stay in Place, som idag har sin själklara plats på kartan över idrottsklädesmärken.
- Det känns viktigt att poängtera att vem som helst kan starta eget. Jag försöker också alltid poängtera att ingen entreprenör klarar sig helt utan att begå misstag. Oftast är det misstagen som för oss fram, det är de som lär oss något i slutändan, säger Carin.
- Jag hittade ett tyg som bara stretchade på bredden och var stumt på höjden och tänkte att, ja, precis så enkelt är det ju, brösten hoppar ju bara upp och ned och inte åt sidan. Sagt och gjort, jag lät sy upp ett antal bh:ar, säger Carin.
Tanken var att sälja bh:arna via sportaffärer runtom i landet. Införsäljningen var ganska trög till en början och eftersom marknaden för sport-bh:ar inte var lika stor som den är idag så var skepsisen ibland stor. Till slut lyckades Carin få en stor sportkejda att köpa upp ett antal bh:ar som snabbt sålde slut. Succén var ett faktum.
- Ha som regel att tänka likadant som företagare och privatperson. Hemma är inte allt nytt utan man är rädd om det man har och försöker återvinna det man kan. Tillämpa samma tänkande som företagare!
Stay in Place hyste till en början in sig i en liten lokal på ungefär tjugo kvadratmeter i Stockholm. Lokalen var kanske inte belägen på stans allra finaste adress och den fick möbleras med begagnade möbler, men Carin tycker att det var en fördel att inte ha kapital i överflöd när Stay in Place föddes.
- Man blir mer uppfinningsrik genom att tvingas vända på slantarna och tänka över varje investering.
Under hela sin entreprenörsbana har Carin haft en stor portion envishet och is i magen med sig. Hon har aldrig behövt ta banklån utan har i stället byggt upp Stay in Place steg för steg, med dess egna kapital.
När Stay in Place grundades så lärde Carin sig att ta vara på de resurser som finns och det är en anda som blivit något av företagets varumärke. Som exempel nämner hon en så enkel sak som att kartonger, en produkt som Stay in Place använder flitigt, inte tvunget måste köpas in utan lika gärna kan hämtas gratis hos t ex en butik som man har ett informellt avtal med. Carin försöker dela med sig av sina erfarenheter som entreprenör så mycket som möjligt, bland annat genom att hålla inspirationsföredrag ute på skolor.
Carin Lindahls 5 bästa tips till dig som vill starta eget:
- Fokusera på det du är bra på. Många, särskilt kvinnor, kan vara rädda för att ta risker i sitt företagande. Det är svårt att vara lönsam det första året, så tro på dig själv och var uthållig!
- Bygg upp och låt företaget växa långsamt. Hellre att det går långsamt än att man rusar i väg och bygger något som kanske inte håller kvalitetsmässigt eller på lång sikt.
- Räkna med att det tar lång tid att förankra en idé hos allmänheten. Förkasta inte en idé bara för att den inte fått genomslag på en viss tid utan fortsätt att kommunicera budskapet med målgruppen. Förr eller senare kommer ett genomslag.
- Lägg inte för mycket tid på teorin bakom en företagsstart och ta alla ”måsten” med en nypa salt. Den första tiden handlar det först och främst om att lansera sin produkt eller tjänst och att få folk att veta om att du finns.
- Kontakta någon branschkunnig som arbetat eller drivit företag inom den bransch där du tänker starta upp och be om råd och tips. Deras erfarenhet och kunskap är ofta helt ovärderlig och genom att få tillgång till deras nätverk så kan du spara många dagars och veckors arbete och få hjälp att komma ”rätt” redan från början.
www.stayinplace.com