Bedrägerier fortsätter trots spärrade personnummer

Textstorlek

Skriv ut

Bedrägerier fortsätter trots spärrade personnummer

Näringsliv

Bedrägerier och identitetsstölder fortsätter öka. Statistik från affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe visar att antalet personer som spärrat sina personnummer ökat med 23 procent under årets första fem månader.

Samtidigt är det tydligt att det finns en kunskapslucka bland de som drabbas. Exempelvis vet få att man måste spärra sitt personnummer hos samtliga kreditupplysningsföretag i Sverige för att stoppa bedragarna från att ta lån och krediter i falskt namn.

Den senaste tiden har det varit flera uppmärksammade fall av stulna identiteter. De flesta som råkar ut för en identitetsstöld vet att de ska agera snabbt och spärra sitt personnummer. Då lämnas ingen kreditupplysning ut och det blir svårt för bedragaren att få krediter och lån beviljade. Men få drabbade känner till att de för att vara skyddade, måste registrera en bedrägerispärr hos samtliga kreditupplysningsföretag i Sverige.

- Vi har märkt att det finns fall som varit uppe i media där personer belagt sitt personnummer med spärr hos ett kreditupplysningsföretag, i tron om att de är spärrade överallt. Men så är alltså inte fallet. Så länge det är öppet hos oss kan bedragaren fortsätta sin stöldturné förklarar Krister Jonsson, Sverigechef på affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe som är störst inom e-handel och integrerade tjänster i Sverige.

E-handelsbranschen tar gemensamt ansvar
Stulna identiteter och bedrägerier är ett växande samhällsproblem. Alla behöver vara med och ta ansvar för att stoppa bedragare och identitetstjuvar. På branschorganisationen Svensk Distanshandel finns en arbetsgrupp som arbetar aktivt med säkerhet på internet där många av bedrägerierna sker.

- Vi ser just nu att branschen tillsammans tar ansvar gällande säkerhetsfrågorna, vilket är mycket bra och viktigt. Vi har länge pratat om att gemensamt samlas i denna viktiga fråga och det arbetet har vi som branschorganisation nu inlett, säger Jonas Ogvall, VD för Svensk Distanshandel.

För den som förlorat sin legitimation eller misstänker att man drabbats av identitetsstöld gäller det att omgående anmäla det till polisen och till samtliga kreditupplysningsföretag. På Creditsafe och Svensk Distanshandels respektive webbplatser finns information om hur man går tillväga för att registrera en bedrägerispärr samt vilka företag man bör kontakta.

Läs mer:
Bedrägerispärr - FAQ
Vilka företag bör du kontakta

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord