Att välja det perfekta bolagsnamnet

Textstorlek

Skriv ut

Att välja det perfekta bolagsnamnet

Tips & Råd

Journalisten Frances McInnis skrev nyligen en artikel för Mashable.com där hon sammanställer de bästa råden om hur man väljer det perfekta namnet för sitt nya företag. Hon har pratat med både bloggare, experter inom sociala medier, språkforskare och namngivningsexperter för att få de bästa tipsen.

Frances själv säger att målsättningen är att företagare ska slippa sitta med ett namn som kommer hata inom ett år.

1. Hur börjar jag?
Namngivningskonsulten Christopher Johnsons bästa tips är att du ska börja med att göra en lista med sökord som relaterar till din blogg, hemsida eller företag. Leta sedan synonymer till de ord du fått fram för att få fler alternativ. Det är också bra att ta hjälp av vänner och kollegor i nätverk för att hitta ett passande namn.

Försök att tänka på alla olika typer av namn man kan använda. Du kan sätta samman ord (Facebook, YouTube), blanda ihop ord (Microsoft, Netscape), lägga till förstavelser (Friendster, coComment), fylla ut ord (Squidoo, Odeo) eller använda dig av fraser (StumbleUpon, GoToMeeting).

När du har fått en välfylld lista så är det dags att börja utgallringen. Fråga dig själv:

2. Har det namnet någon betydelse?
Beskrivande namn, såsom Stuff White People Like eller Bloging Basics 101, förmedlar direkt vad företag gör. De är enkla, intuitiva och hjälper konsumenterna enkelt identifiera en blogg eller företag.

Nackdelen med beskrivande namn är att de kan låta generella och tråkiga och det är även stor risk att domännamnet redan är taget. Beskrivande namn är också begränsande i en snabbt växande bransch där det du gör nu kanske inte är samma som du kommer att göra om några år.

3. Eller har namnet ingen betydelse?
Nina Beckhardt, vd på The Naming Group säger att man också kan använda sig utav ord helt utan betydelse (Kodak eller Squidoo), ord på ett annat språk (Hulu, vilket ungefär betyder både "innehavare av dyrbara saker" och "interaktiv inspelning" på mandarin), eller ord vars innebörd är så otydliga att människor tolkar det som ett påhittat ord (Google kommer från "googol", namnet för det antal som består av en följd av hundra nollor).

Med ett ord utan betydelse kan man behöva satsa mer pengar för att få ordet ut i början, säger Martine. Ett till tips är att kontrollera om ordet betyder något på ett annat språk, för att undvika missförstånd internationellt.

Om varken beskrivande namn eller namn utan betydelse känns bra, prova ett suggestivt namn, som ligger någonstans mittemellan. Namn som Apple eller Yahoo anspelar indirekt på de värden som varumärket vill vara känd för.

4. Fungerar namnet online?
Inget förstör jakten på företagsnamn så som upptäckten av att någon annan redan tagit namnet. En lösning, Christopher Johnsson säger, är att välja felstavade, påhittade eller sammansatta ord, som i Flickr, Digg eller Topix.

Christopher menar också att sökmotorerna har påverkat stilen av namn. Folk försöker medvetet att skapa namn med unika sökord så deras namn kommer att vara det enda resultatet i riktade Google-sökningar.

Martine anser att detta är en dålig strategi. "Det blir livlöst”, säger han. "Ett nyckelord är inte ett varumärke, där det finns känslomässig kontakt med orden."

5. Kommer man ihåg namnet?
Man ska inte heller glömma att ett namn ska låta bra också. "För att få ett bra namn, se till att få kontrast mellan konsonanter och vokaler”, poängterar Christopher.

Du kan också använda poetiska begrepp för att hitta namn. T. ex namn baserade på rim (Topshop, T-Mobile HotSpot), repetition (Bebo, Lala) och bokstavsrim (Firefox, BlackBerry), sådana namn tenderar att bli minnesvärda.

För den som vill satsa mycket på sitt namn kan det vara bra att tänka på att namnet ska fungera i vad Nina kallar "del av tal." Nina menar att namn som kan användas i flera delar av tal är starkare eftersom människor kommer att använda dem oftare. LinkedIn, till exempel kan användas som ett substantiv ("Vi kopplade på LinkedIn"), som ett adjektiv ("Visst tittar du på hennes LinkedIn-profil?"), Och som verb ("Jag kommer att LinkedIn med honom" ).


6. Är det enkelt?
"Namnet ska vara lätt att uttala, lätt att förstå när man hör det, lätt att stava och lätt att veta hur det uttalas när man ser det skrivet”, säger Christopher. Du kan dock minska förvirring med ett krångligare namn genom att köpa domännamn med sannolika felstavningar och omdirigera de till din webbplats.

Att använda sig av skiljetecken som t. ex understreck eller bindestreck för att få möjlighet att få namnet man vill ha är ingen bra idé. Det är lätt för kunden att glömma dessa streck och då kommer man till fel blogg, hemsida eller företag. Slutligen är kortare namn oftast bättre, speciellt på Twitter. Om namnet ska vara långt, se till att namnet är enkelt och minnesvärt, som Postcards From Yo Momma, till exempel.

7. Glöm Regler
Om ett namn verkligen betyder något för dig, kan det fungera även om den inte riktigt uppfyller alla andra kriterier. "Namns styrka bedöms på individuell nivå", avslutar Nina Beckhardt. Så låt dig inte skrämmas av alla regler och kör igång!

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord