Fler webbplatser bör göras tillgängliga för funktionshindrade, anser Konsumentverket. På många hemsidor kan de som ser dåligt öka storleken på texterna, men fler åtgärder behövs. Konsumentverket har för egen del gjort det möjligt för synskadade att ta del
Konsumentverket har regeringens uppdrag att öka konsumenternas tillgång till god information, vägledning och utbildning. Samtidigt pågår ett arbete med att underlätta för konsumenter med funktionshinder av olika slag.
- Jag ser det som en rättvisefråga att webbplatser görs mer tillgängliga för konsumenter med funktionshinder. Det gagnar dessutom som regel oss alla. Själva har vi nu kommit en god bit på väg med vår webbplats, säger Karin Lindell, Konsumentverkets generaldirektör.
Ökad tillgänglighet ligger också i linje med regeringens krav på "24-timmarsmyndigheter". Utvecklingsarbetet på Konsumentverkets egen webbplats har skett utifrån fastställda internationella riktlinjer för tillgänglighet. Webbplatsen är nyligen certifierad och försedd med en märkningssymbol som visar att den uppfyller kraven på tillgänglighet.
www.konsumentverket.se