Casino har framhävts som en lukrativ bransch i många år. Det har lett till en viss mättnad på marknaden runt om i Europa men ändå lyckas nya casinon starta och gå runt. I Sverige har många börjat tröttna på mängden spelreklam och vi ser annonser för nystartade casinos flera gånger i månaden. Finns det utrymme kvar för andra som vill slå sig in på marknaden? Vilka svårigheter stöter man på idag som inte fanns igår?
För det första är det svårare att slå igenom med ett gamblingföretag sedan Sverige införde nya regler gällande licens och marknadsföring som tog laga kraft 1 januari 2019. Tidigare kunde i princip vilket spelbolag som helst göra reklam i tv eller radio och i den mängd man hade råd med. Eftersom endast licensierade spelbolag får göra reklam, och regeringen ska nu utreda om ytterligare marknadsföringsrestriktioner borde gälla, kommer det bli svårare att ta sig fram i mediabruset. Under förra året lades cirka 7,5 miljarder på casinoreklam i Sverige, något som fått regeringen att agera. Motstånd för marknadsföring kan alltså väntas under året eller nästa.Färre bonusar
Spelbolagen måste locka nya kunder med något och då har man främst vänt sig till
bonuserbjudanden. Tyngdvikten ligger på en så kallad välkomstbonus som varje ny spelare få. Bonus kommer med första insättningen och kan dubbla eller trippla din insättning upp till en viss gräns. Efter licenssystemet trädde i kraft kan man numera endast erbjuda en välkomstbonus en gång per spelare. Tidigare kunde casinos locka tillbaka spelare som inte varit aktiv på ett tag med en ny bonus med det går alltså inte längre. Bonusar var den stora dragningskraften så de som vill starta ett nytt casino idag måste vara mer återhållsamma, något som försvårar tillväxten för nya onlinecasino.
Google hjälper - men bara lite
Google låter numera nätcasino köpa annonser via deras tjänst Google Ads, tidigare
AdWords. Det ger spelbolagen en rejäla skjuts, något som behövs när regeringen väl inför restriktioner. Spelbolag med licens i Sverige kan ansöka om ett Google-certifikat för att få annonsera. Dock kommer affiliatebolag inte få annonsera. För onlinecasinos är
affiliatebolagen viktiga för att sprida information om erbjudanden och länkkraft. Detta kan i sin tur bli en hård smäll för affiliatebolagen då onlinecasinos kan välja att lägga pengar på Google istället för på affiliate.