Huvudregeln är att alla varor och tjänster ska prismärkas. För varor ska priset anges med en prislapp, en etikett på hyllkanten eller en skylt intill varan, där även jämförpriset ska finnas. För en del varor godkänns prisfrågeterminaler, som i så fall mås
- Det ska vara lätt att se vad varor kostar, säger Karin Lindell, Konsumentverkets generaldirektör. Vi har anpassat reglerna till utvecklingen inom branschen, men det är viktigt att konsumenterna får tydlig information.
Priset ska vara tydligt och lättläst. Konsumenten ska enkelt kunna ta reda på vad hela varukorgen kostar innan man betalar i kassan, och kunna kontrollera att priset i kassan stämmer med priset i butiken.
Den största förändringen gäller varor med olika vikt som kommer färdigförpackade till affären, till exempel ost. De får märkas med endast jämförpris, men bara om det finns en prisfrågeterminal helt nära. Konsumenten ska kunna se vad ostbiten kostar utan att behöva gå ifrån ostdisken.
Samma regler som för varor ska också gälla för tjänster. Det ska finnas tydliga prislistor för olika tjänster, till exempel hos frisören, skomakaren och kemtvätten.
Det krävs även jämförpris för el, som ett första steg mot att jämförpriser ska anges för alla produkter. Jämförpris ska anges för de olika avtal som en elleverantör erbjuder, efter tre olika schabloner, och det ska framgå vilken tidsperiod priset gäller.
Prisinformationslagen, som började gälla den 1 oktober 2004, är en ramlag som numera gäller alla varor och tjänster. Konsumentverkets nya föreskrifter anger mer detaljerat hur informationen ska vara utformad och träder i kraft den 1 juli 2005.
www.konsumentverket.se