Allt fler skuldsatta konsumenter klagar på inkassobolagen och metoderna för att driva in skulderna har blivit allt tuffare. Finansinspektionen och Datainspektionen har därför granskat branschen och ger idag ut en gemensam rapport.
Inkassoföretag hanterar olika slag av förfallna fordringar. En del av dessa köps på marknaden, och denna del kommer sannolikt att öka i framtiden. Detta kommer också att påverka hur inkassohanteringen bedrivs, och kan bland annat innebära en tuffare attityd mot gäldenärerna.
Eftersom Finansinspektionen (FI) och Datainspektionen (DI) delar på tillsynen över företagen i inkassobranschen har man tillsammans granskat marknaden för förfallna fordringar. Såsom handeln ser ut idag bedrivs den under sunda förhållanden, och myndigheterna ser för närvarande inte skäl att reglera själva handeln. Branschen har i detta läge ett utmärkt tillfälle att genom så kallad självreglering ställa de krav som behövs för en långsiktigt ordnad handel. Men myndigheterna konstaterar dessutom att:
- klagomålen har ökat med 75 procent på fem år och att allt tuffare metoder mot de skuldsatta är huvudorsaken
- det finns ett behov av att företagen skaffar sig fungerade rutiner för att på ett snabbt och korrekt sätt ta hand om missnöjda kunder
- delgivningen bör regleras och ställas under tillsyn.
Myndigheterna anser att en väl fungerande fordringshandel och inkassoverksamhet är en bra och viktig "städfunktion" i ekonomin. Därför är det extra viktigt att stärka förtroendet och få bort avarter, både av effektivitetsskäl och för att skydda konsumenterna/gäldenärerna.