Textstorlek

Skriv ut

Alexander - en ledare med fokus på inspiration

Profiler

Alexander Holmberg är VD för Dobase, ett IT-företag som kombinerar tekniska tjänster med marknadsföring och affärsmässig kompetens. Alexander har startat flera företag tidigare och även varit med om en konkurs. Alexander tror själv att det är hans missta

- En förutsättning för att lyckas med sitt företagande är att man lär sig av sina misstag, säger Alexander.
Han hade bara hunnit driva sitt reklambyråföretag Vi & Co i något år när konkursen drabbade honom.

- Affärsidén bestod i att sammanföra många frilansande förmågor, skribenter, layoutare, webbdesigners och mycket mer. Uppdragsgivarna skulle sedan kunna välja vilka individer de ville anlita för varje uppdrag. Verksamheten gick bra, men eftersom majoriteten av våra största kunder var IT-företag så drabbades vi hårt när IT-kraschen kom för ett par år sedan, säger Alexander.

När de största kunderna går i konkurs så är det oundvikligt att även den största leverantören gör det. Det gick väldigt snabbt för min del, på en dag var konkursen ett faktum, fortsätter Alexander.

Efter konkursen, som Alexander betalar av på än idag, så blev han rekryterad som ”Kreativ VD” för det Södertäljebaserade IT-företaget Dobase. Idag består hans utmaning inte i att starta egna bolag utan snarare i att leda och motivera sina anställda till att göra ett så bra jobb som möjligt.

Dobase är inte ett IT-företag i mängden. Tjänsterna de levererar, allt ifrån hemsidor till mer avancerade webblösningar, skiljer sig inte nämnvärt från andra IT-företag, men de värderingar som företaget drivs av och arbetar med är unika. När Alexander startade sin reklambyrå så hade han en vision om att frilansare av olika slag kan tillföra mycket till traditionella arbetsgrupper ute på företag. Affärsidén gick ut på att samla många frilansare under ett och samma tak, så att företag som ville anlita dem skulle kunna sätta ihop sitt eget ”Dreamteam” av frilansare för varje enskilt projekt.

Alexander rekommenderar alla som funderar på att starta eget att läsa in sig åtminstone lite grann på ekonomi och vilket sammanhang det har med det egna företaget.
- Du behöver absolut inte vara någon ekonomiexpert, men för att kunna driva företag framgångsrikt så gäller det att ha lite koll på de papper som bokföringsfirman eller revisorn ger till dig. Ditt handlingsutrymme som entreprenör styrs till stor del av ditt ekonomiska läge, säger Alexander.

Han tycker också att man ska vara noga när man väljer vilka samarbetspartners man vill ha i sitt företag.
- Även om man kanske är bästa vänner när man startar företaget ihop så kan mycket hända när pengar kommer in i bilden. Då kan de bästa vänner förvandlas till värsta ovänner, säger Alexander.

Som egenföretagare så är det lätt att ens person och det företag man driver går ihop och till slut förvandlas till en och samma sak. Man bygger sin egen identitet på företaget och om man får ett nej från en kund så är det lätt att ta det personligt. Alexander tycker att man ska skilja på sin egen person och företaget och att man ska sträva efter att bygga upp ett rikt privatliv så att företaget inte tar över hela ens tillvaro, något som annars kan vara väldigt lätt hänt.


Alexanders 5 bästa tips till dig som vill starta eget:

  • Våga lita på din magkänsla i alla lägen. Om något inte känns rätt i magen så är det förmodligen något som heller inte stämmer. Använd magkänslan och intuitionen i alla dina beslut.

  • Läs noga igenom alla kontrakt och avtal som du ombeds skriva under, oavsett vad det gäller. Slarva aldrig med att läsa igenom ett avtal innan du signerar. Det kan få ödesdigra följder om man inte tar sig tid att läsa det finstilta.

  • Fundera på varför just du vill starta eget. Vad är din drivkraft, vad hoppas du åstadkomma med ditt företagande? Kanske är det frihet, möjlighet att tjäna mycket pengar eller en möjlighet att förverkliga en dröm som sporrar just dig? Genom att ta reda på varför man vill starta eget så jobbar man mer medvetet mot sitt mål.

  • Som entreprenör behöver man absolut inte vara bra på allt. Jag är t ex inte alls särskilt bra på att jobba med siffror och ekonomi, men kan ändå vara VD. Fokusera i stället på det du är bra på, det företaget ska tjäna pengar på, och låt folk som är duktiga på de andra bitarna ta hand om det.

  • Det är otroligt viktigt att våga misslyckas som företagare! Om man inte vågar testa sin idé så är det omöjligt att veta om den fungerar eller ej. Så här i efterhand kan jag betrakta min konkurs som en tillgång och viktig erfarenhet, hur konstigt det än kan låta.


www.dobase.se

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord