Trots att Camilla Ljunggren bara är tjugoett år gammal så har hon hunnit med att starta upp och driva flera företag. Hennes entreprenörskapsbana började redan i andra ring på gymnasiet, då Camilla tillsammans med ett par klasskompisar startade eget inom U
Ung Företagsamhet är namnet på en valbar gymnasiekurs där eleverna får prova på att starta och driva ett företag i miniformat under en viss tid. Camilla tyckte att UF var så roligt att hon startade två olika företag. Det första var Pluringen, en praktisk och användbar handdukshängare i gummi, som visade sig bli en riktig storsuccé.
Idén till Pluringen kom av en ren slump för Camillas del.
- Jag var på landet och i badrummet låg handdukar huller om buller, mina småkusiner nådde inte upp till handdukarna och rev istället ned dem. Jag irriterade mig alltid på att mamma hängde disktrasan över kranen, det kändes inte så fräscht när man skulle ta ett glas vatten, berättar Camilla.
Med dessa problem i bakhuvudet började hon skissa på en lösning. Lösningen började ta form, från konformad till rund design. Antalet gummiflikar provades noggrant. Att hitta rätt tejp var ett knepigt moment, den skulle tåla våtutrymmen bra samt vara lagom tunn. Uppfinningen och lösningen på problemen blev en handduks- och disktrasehållare som fick namnet Pluring.
Camilla skrev kontrakt med en plastfirma och fick ett bra erbjudande. Plastfirman tog fram ett verktyg som formpressar plastdelen till Pluringen. Camilla ägde idén, men de ägde verktyget tills Camilla hade betalat av kostnaden för det. Genom plastfirman fick Camilla kontakter för de andra delarna, gummi och tejp. Gummibitar och tejpbitar köps in och Camilla monterar ihop Pluringarna själv innan hon levererar till återförsäljarna.
Trots att Pluringen har några år på nacken vid det här laget så fortsätter den att sälja. Camilla har precis börjat exportera den till Tyskland och i framtidsplanerna ingår att lansera den även i fler Europeiska länder eftersom hemmamarknaden blir för liten i längden.
Redan innan hon startade UF-företaget drev Camilla en egen bensinmack i Stockholms skärgård i ett par år. Det var i huvudsak ett sommarjobb för hennes del, men det gav tidigt en bra erfarenhet av företagande. De erfarenheterna kom definitivt till användning när det var dags att starta UF-företag nummer två, Proglobe, som tillverkade sandaler av återvunnet gummi. Det unika med Proglobe är att det är ett företag och biståndsprojekt i ett. Sandalerna tillverkas av ett kollektiv med ungdomar i Kenyas huvudstad Nairobi och halva vinsten kommer tillbaka till dem när sandalerna är sålda.
Camilla är övertygad om att det finns en framtid för etiskt företagande. Just nu driver hon både Proglobe och fortsätter att marknadsföra Pluringen trots att hon pluggar på heltid på Internationella Handelshögskolan i Jönköping. En stor fördel med företagandet är att hon slipper ta studiemedel, vinsten från de båda företagen går att leva på för Camillas del.
I framtiden kan hon tänka sig att ta anställning på ett storföretag en tid, något hon ser som en viktig erfarenhet. Men det är absolut inte omöjligt att hon startar fler företag när hon är klar med studierna.
- Det viktiga för mig är att hålla på med något som jag tycker är kul, då blir resultatet också bra, säger Camilla.
Camillas tre bästa tips till dig som är ung och vill starta eget:
- Se möjligheterna istället för hindren, försök att tänka ”företagsamt” och se behoven. Kanske skulle du kunna sälja fika på stranden eller i parken (glöm inte att söka tillstånd!), ta hand om grannarnas trädgårdar eller se till deras hus när de är bortresta. Möjligheten att tjäna pengar finns närmare än du tror!
- Erbjud dina tjänster i bekantskapskretsen, det kan vara allt ifrån att gå ut med hundar till att måla staket eller passa barn. Låt folk veta vad du kan, pröva också att sätta upp lappar på strategiska platser, t ex affären. Ofta är det den enkla affärsidén som är den vinnande.
- Tänk ”problemlösande”, vad har folk som har semester och vill njuta av ledigheten för behov och hur kan du dra nytta av det?