8 tips för att skriva ett pressmeddelande

Fotograf: Image courtesy of imagerymajestic at FreeDigitalPhotos.net

Textstorlek

Skriv ut

8 tips för att skriva ett pressmeddelande

Marknadsföring

Med tanke på mängden pressmeddelanden journalister får varje dag gäller det att sticka ut från mängden. Här är åtta tips som gör att ditt företag verkar proffsigt, tillgängligt och intressant att skriva om.

Det spelar ingen roll hur många pressmeddelanden du har läst och hur många du har svarat på, det är inte samma sak förrän du faktiskt skriver en själv. Problemet är att många tror att de vet hur de ska skriva ett pressmeddelande men det vet de inte riktigt. Följ dessa tips och ge det en chans.

Du är till salu
Med alla tusentals personer som skickar in pressmeddelanden, hur kan du stå ut från mängden, så att du får napp av massor av journalister? Det är lätt. Använd dig helt enkelt av samma metod som reklamskribenter använder sig av i alla magasin och tidningar, för att sälja sina produkter eller tjänster.

Blanda din egen stil med dessa riktlinjer så kommer du garanterat få ett försprång framför konkurrenterna och dina chanser att få värdefull publicitet i media kommer att öka dramatiskt. I alla fall om du kompletterar med ett telefonsamtal till utvalda journalister. Eller hamnar på TT:s radar.

1. Skriv en rubrik
Rubriken är det första och viktigaste. Precis som i vilken tidning som helst måste du berätta vad du ska berätta om och göra det på ett spännande sätt. Utan en bra rubrik, kommer troligen resten av pressmeddelandet gå förlorat. Skriv en iögonfallande rubrik och krydda med humor om du kan. Försök helt enkelt få igång din kreativa ådra och skapa något personligt. Ett hett tips är att skriva tio olika rubriker och använda den bästa. De övriga kan du återanvända som text i annonsen.

Poängen är att du måste stå ut från mängden. Du har bara några ord på dig för att attrahera journalisten du vill ska läsa ditt pressmeddelande, så se till att försöka få den så lockande som möjligt. Det bästa sättet att använda en rubrik är att använda en som är spännande och inbjudande, en som får journalisten att tänka på något eller svara på en fråga.

2. Kom till poängen i första stycket
Eftersom journalister är upptagna och stressade människor måste du utgå ifrån att de max kommer att läsa det första stycket och på sin höjd scanna av resten. Troligen gör de inte ens det. Därför är det viktigt att du kommer till poängen i det första stycket och använder resten till att ge ytterligare information.

3. Sätt en siffra på allt
Lägg till en siffra på allting! Till exempel 3, 5 eller 10. 3 sätt att gå ner i vikt snabbt, 5 sätt att hamna i media, 10 sätt att städa effektivare.

4. Inkludera citat
Citera någon på företaget eller annan lämplig person som har något vettigt att säga om tjänsten/produkten. Det gör pressmeddelandet roligare att läsa plus att journalister ofta vill ha ett citat ändå.

5. "Kårrekturläs" ditt pressmeddelande
Det är få saker som är så avtändande som en person som inte orkar korrekturläsa de få raderna innan hon klickar ”skicka”. Om en felstavning i ditt CV kan kosta dig ett potentiellt jobb, tänk dig vad några felstavade ord kan göra med ditt PR-arbete.
Låt gärna någon annan korrekturläsa innan du skickar pressmeddelandet.

6. Var kreativ och stick ut
Läs noga nu, för det här är också otroligt viktigt. Hela poängen med att skriva ett unikt pressmeddelande är att få journalisten att kontakta dig NU. Inte imorgon… inte nästa vecka… NU! Försäkra dig bara om att du kan ta hand om så pass många journalister samtidigt!

7. Presentera verksamheten
Presentera verksamheten på 4-6 rader, jämför med hur det brukar se ut i en platsannons.

8. Inkludera kontaktinformation
Det känns egentligen överflödigt att nämna men du kommer väl ihåg att bifoga namn, telefonnummer och lämplig e-postadress?

Fler tips:
Försök göra pressmeddelandet intressant och lättläst. Skriv texten, granska den, sov på saken och granska den igen.

Om du inte orkar skriva ihop ett pressmeddelande helt själv, kolla helt enkelt in vad andra har skrivit. Fundera över vad du gillar i andra företags pressmeddelanden och försök att använda en liknande struktur själv.

Vad är bästa sättet att lära sig att skriva pressmeddelanden? Jepp, det stämmer – genom att träna, träna och återigen träna!

Kom ihåg att nämna dagens datum.

Fast, handen på hjärtat… förvänta dig inte att synas bara för att du skickar in ett pressmeddelande. Det tjänar mest till att berätta att ditt företag fortfarande existerar och att något händer.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord