Vill du inspireras till att skapa ett nyhetsbrev som väcker stort intresse? Du har kanske genom små ändringar försökt förstå vad dina kunder tycker är intressant men inte kommit fram till ett bra resultat?
Allt fler undersökningar lyfter upp e-postmarknadsföring som en av de främsta kanalerna som ger bäst avkastning (40 gånger tillbaka för varje investerad krona) och lämpar sig bäst för att jobba med varumärkeshantering och försäljning. Att skapa framgångsrika nyhetsbrev sker inte över en natt utan det krävs en hel del kunddata och förståelse för kundbeteende för att skriva ihop ett innehåll som är relevant för läsaren.Samira Youkhanna från det svenska Get a Newsletter, ett företag som erbjuder ett verktyg för att skapa och skicka nyhetsbrev, gästbloggar om fem aktuella trender om köpvanor och beteenden som genomsyrar e-postmarknadsföring idag.
- ”Jag håller mig uppdaterad genom olika undersökningar som gör av experter inom content marketing samt trender som vi på kontoret tar del av i vårt dagliga arbete när vi hjälper våra kunder och själva jobbar med e-postverktyg och nyhetsbrev. Där har jag också funnit min inspiration och dragit lärdom av vad läsaren uppskattar och tycker är relevant.”, säger Samira Youkhanna.
1. VI GILLAR INTE ATT BLI STÖRDA
Företag som når ut till kunder som de tidigare inte haft någon relation med klassas rent allmänt som det värsta av sitt slag. Detta innebär att du ska tänka till en extra gång innan du beslutar att använda dig av köpta e-postadresser. Lägg istället din tid och energi på att engagera dig i att skapa en långsiktigt hållbar relation. Du kan reda ut vilka dina kunder är och segmentera dem genom att besvara tre enkla frågor:
• ”Vem är min kund?”
• ”Vad föredrar min kund att läsa?”
• ”Hur föredrar min kund att läsa min information?”
Genom att ställa dessa frågor så kan du därefter placera dina kunder, baserat på deras karaktär, i olika listor som vi erbjuder i vårt verktyg. Listor används främst av segmenteringsskäl och för att strukturera målgrupper. Genom att segmentera dina kunder så kan du enklare forma och strukturera nyhetsbrev som innehåll information som är relevant för varje målgrupp.
2. VI TYCKER OM ERBJUDANDEN
Uttrycket ”Gratis är gott!” verkar stämma väldigt bra, många e-handlare lockar till sig nya läsare genom att erbjuda rabattkod eller en liten summa i form av ett elektroniskt presentkort vid varje nyregistrering för nyhetsbrev.
Ett sätt att komma i underfund med vad dina läsare tycker är relevant är att analysera antalet länkklick som ditt senaste nyhetsbrev genererat. Vilka länkar klickade läsarna mest på? Var det någon bild som leder till en produkt eller kampanj som gav flest klickar? Anpassa sedan ett nyhetsbrev baserat på vad som gett mest intresse.
Analysera länkklick gör du enklast om du använder ett verktyg för nyhetsbrev. Hos oss hittar du det vår rapporteringstjänst som du kan ta del av helt kostnadsfritt när du registrerar ett konto. Våga testa med olika typer av text, bild och färg. Tänk på att det många gånger en liten detalj kan göra stor skillnad.
3. VI BLIR ALLT MER TEKNISKA
Det sägs att 80-talisterna är den mest stressade generationen, mycket tack vare teknologins framfart. Idag äger 85 % av världens befolkning en mobil. Antalet öppnade mail via mobilen har stigit med hela 300 % på bara tre år. Vad säger denna information dig? Jo, att din kommunikation och webbsida bör anpassas så att layouten och designen kan anpassas till mobiltelefoner och surfplattor.
Att inte använda sig av responsiv layout vilket kan resultera i att nyhetsbrev ignoreras eller i värsta fall att läsare väljer att avregistrera sig från alla framtida nyhetsbrev- vilket är varje e-postmarknadsförares mardröm. Detta gäller även din webbplats- se efter om den klarar av Googles mobilvänlighetstest. Vill du ha hjälp med att designa responsiva nyhetsbrev så kan vi rekommendera vårt alldeles egna redigeringsprogram även har en dra och släpp funktion.
4. VI BLIR ALLT MER KRÄSNA
I takt med att informationsflödet omkring oss ökar tvingas mottagarna välja bland den information som kommer till dem. Genom att strukturera och presentera dina nyhetsbrev på ett bra sätt gör du det enklare för mottagaren att ta till sig informationen och chanserna för att ditt budskap når fram ökar drastiskt.
Här är några tips som är bra att tänka på:
• Skapa lättförståeligt innehåll genom att undvika svåra ord eller facktermer.
• Använda länkar, videoklipp etc. som fungerar och har bra kvalité.
• Tänk på att hålla texter så korta som möjligt och kom ihåg att en bild säger oftast mer än 1000 ord.
5. VI UPPSKATTAR ATT BLI FÖRSTÅDDA
Kunder uppskattar när du engagerar dig i relationer och visar stor lojalitet. Många kunder uppskattar när de känner att du förstår deras behov och anpassar dig efter dem. Behandla därför alltid dina kundrelationer som en vanlig relation som du har med goda vänner.
I takt med att företag lär känna sina kunder ökar också kraven för att leverera relevant information som är anpassat till kundernas behov. Ett tips är att börja med att analysera vilket fält eller ämne på din hemsida som kunder klickar mest på och därefter skriva ett nyhetsbrev eller inlägg som är relaterat till det eftertraktade ämnet. Klickar många av dina kunder exempelvis på en sidoflik om brandsläckare så kanske det är läge att skriva ett nyhetsbrev som handlar om ämnet säkerhet. På detta sätt kan du erbjuda dina kunder relevant information såsom kunskap om funktioner, erbjudanden och kampanjer som kunden vill ta del och använda sig av.