25-åriga Josefin Mickels, med artistnamnet Jojo Mickelz, inledde sin karriär med att turnera med kända artister, men hade hela tiden ambitionen och viljan att göra något eget, och starta ett eget skivbolag, där hon själv kunde sätta agendan.
Hösten 2011 utmanade Jojo den extremt mansdominerade musikbranschen genom att starta TBM Productions, ett skivbolag med ett stort socialt engagemang.JoJo Mickelz kallas ofta för ”Nästa Laila Bagge”, men hon är fast bestämd att gå sin egen väg och göra sitt eget avtryck i den konservativa musikbranschen. Genom åren har JoJo Mickelz byggt upp ett omfattande kontaktnät i musikbranschen. Efter att bland annat ha turnerat med Eric Saade bestämde hon sig för att förverkliga sin dröm och starta upp ett eget skivbolag, en verksamhet som präglas av feministiska värderingar och ett starkt engagemang i arbetet mot fysisk och psykisk misshandel av kvinnor.
Framtidens musikentreprenörer drivs av starka värderingar
Det var egna erfarenheter av misshandel och destruktiva förhållanden som fick JoJo Mickelz att engagera sig i frågan. Nu brinner hon för att frågan ska hamna på fler människors agenda. JoJo Mickelz vill kunna erbjuda ett alternativ för artister som vill arbeta för en ärligare, rakare och mer uppriktig musikbransch som fokuserar på talang och ambition snarare än kön.
- För att kunna konkurrera i den tuffa musikbranschen gäller det att stå för något genuint och att ha starka värderingar som präglar allt man gör. Jag vill vara en stark kvinnlig förebild för andra unga kvinnor i branschen. Det finns i dagsläget oerhört få kvinnliga skivbolagsentreprenörer i Sverige, därför är det viktigt att någon vågar gå före och visa vägen, säger JoJo Mickelz.
Vill rikta strålkastarljuset mot arbetet med kvinnors rättigheter
Senare i vår kommer du förmodligen att få se betydligt mer av JoJo Mickelz och TBM Productions. Då lanseras nämligen ett tjejband som har potential att bli nästa generations Spice Girls. Bandet består av fyra tjejer med olika personligheter och uttryckssätt, fyra starka individer vars stilar och egenskaper kompletterar varandra.
- Min vision är att musiken och TBM Production ska bli ett verktyg i arbetet med att rikta strålkastarljuset mot frågor om kvinnors rättigheter och självkänsla. Med tjejbandet vill jag visa att man inte behöver klä av sig eller anspela på sitt utseende för att bli en framgångsrik kvinnlig artist, säger JoJo Mickelz.
Marknadsför sig utan budget via sociala media
I en tidsperiod som präglas av talangtävlingar som ”Idol” och ”The Voice” anser JoJo Mickelz att kraven på artisterna tenderar att sänkas alltför mycket. Med TBM Productions hoppas hon kunna göra musikbranschen ärligare och framhäva artisternas kvalitet och potential.
- Mitt skivbolag fick verkligen en rivstart när vi lanserade låten ”I´m so on” via vår hemsida och sociala media. Det ledde till att vår hemsida hade en miljon unika besökare på två månader. Jag har jobbat helt utan marknadsföringsbudget när jag har marknadsfört TBM Productions, men jag har lyckats få till en hög kännedom genom att arbeta konsekvent med sociala media, säger JoJo Mickelz.