Som företagare har man ofta inte så mycket marknadsföringsbudget, i alla fall inte i början. Att se till att man syns i media är ett roligt och kostnadseffektivt sätt att göra sig själv och sitt varumärke mer känt. Här är de 12 huvudsakliga anledningarna till att man som företag bör satsa på att synas i media.
Fakta
Nina Jansdotter är beteendevetare och författare och jobbar som föreläsare, karriärcoach, PR konsult samt rågivare i sociala media. Snart släpper hon boken Framgång med Facebook på Kalla Kulor Förlag.
- En kvalitétstämpel. När man läser om någon i media så förutsätter man att någon har granskat ”nyheten” på ett helt annat sätt än när man sätter in en annons. Att få vara med innebär att någon har gillat dig, det du gör eller ska göra vilket ger dig en slags ”certifiering” som intressant och duglig.
- Kontakt med kunder. Människor läser i tidningen/på siter om företaget eller någon om de drivande bakom samt deras tjänster och produkter och vill sedan köpa.
- Företagets varumärke. Företag som syns mycket får starka varumärke och då har varumärket en goodwill som också får ett högre pris vid ev försäljning av bolaget i framtiden. Ett starkt varumärke gör också att man har lättare att utvidga sitt affärsområde till att även verka och sälja varor och tjänster inom andra områden om man väljer det. Ett känt varumärke inom kläder kan ju lättare även exempelvis ofta lättare sälja parfymer än ett helt okänt brand som får börja om från början och investera pengar och tid så det blir känt för allmänheten.
- Attrahera investering. Även investerare och affärsänglar läser tidningen och letar efter nya objekt att investera i. Syns du inte finns du inte… Ett företag som synts mycket har ofta en högre värdering en ett helt okänt oavsett om det är bättre eller inte.
- Personernas personliga varumärke. Även de drivande bakom företaget stärker sina varumärken om de vill starta andra företag, söka jobb samt andra uppdrag ex styrelseuppdrag om de syns mycket. Det blir också en dörröppnare vid mingel eller när man ringer upp människor om man har ett namn som är mer välkänt därför man blivit omskriven. Föreläsarmarknaden öppnas också upp om man är ett känd företagare och potentiellt kan man leva på att föreläsa/skriva böcker om sin företagarresa när och om man vill lägga av senare.
- Högre pris. Om du och ditt företag syns mycket i media så blir det oftast lättare att sätta ett högre pris på dina produkter/tjänster. Sådant som är mer känt har ett högre värde helt enkelt.
- Bättre Googleranking. Om du och ditt företag är mycket omskriven så får du fler träffar på ditt namn när man söker på det på till exempel Google vilket gör att du får bättre Googlepagerank och din hemsida hamnar lättare längre upp när människor söker på dina nyckelord.
- Samarbeten. Någon kanske läser om dig i tidningen och tycker att ni två skulle komplettera varandra bra i vem ni är och vad ni gör och tar därför kontakt med dig. Det känns även mer seriöst att samarbeta med ett företag som är känt och som syns mycket än med ett som inte är det.
- Rekrytering. Folk tycker att det är roligare att söka ett jobb som andra känner till, än att söka till ett företag som ingen hört talas om även om det är snarlika jobb.
- Kompetensutvecklande
- Egoboost. Det är stärkande för självkänslan och motivationen att du och andra får se dig själv i tidningen. Det är ett kvitto på att det du gör är bra och folk vill skriva om dig. Det är även roligare med något som blir uppmärksammat och de anställda får ofta en kick av att se sin chef och det företag man jobbar på i tidningen.
- Status i sociala medier. Det ger också högre status i sociala medier som exempelvis Facebook och Twitter när man kan länka till artiklar som är skrivna om en själv och det man gör. Det är också vanligt att man får vänförfrågningar från människor som läst om en och vill connecta på sociala medier och så vis får man ett starkare och större nätverk där.