Av:
Datum:
2012-03-07, kl 14:30
Ihopbuntning av verifikat
Hej!
Jag har en fråga ang bokföringen i ett mindre enmansbolag i aktiebolagsform (K2). Kan det anses rätt och riktigt att samla samtliga utbetalningar under en månad (med tillhörande verifikationer) sammanställa alla dessa i en Excelmall där jag tilldelar dem konto och aktuell momssats och sedan bokför allt i mitt program som en enda bokning där balanskontot är banken och motkontona är kostnadskonton + momskonto. Så att jag får en slags "bokföringsorder" för samtliga utbetalningar under en månad. Även att jag för transaktioner gjorda som privata utlägg sammanställer dem på liknande sätt. På så vis får dessa ordrar i mitt bokföringsprogram ett specifikt verifikationsnummer.
Min fråga ligger egentligen i kravet på kronologisk ordning, samtliga verifikat för respektive månad hamnar i rätt månad men i och med att jag gör dessa olika "ordrar" kommer inte alla transaktioner att hamna i en exakt ordningföljd. Att tillägga är att jag bokar dessa ordrar i systemet med datum den sista varje månad. I ordrarna framgår det exakt datum för respektive transaktion.
Jag har försökt att få klarhet mha FARs samlingsvolym men är fortfarande lite osäker. Är detta ett ok sätt att lägga upp den löpande bokföringen på?
De ordrar jag upprättar i dagsläget är för
1. utbetalningar
2. Kostnader som debiteras företagets betalkort, faktura kommer månadsvis från banken
3. Eventuella privata utlägg då företagskortet ej fungerat
Övriga konteringar som momsavräkningar, fakturering av kunder, resejournaler etc. bokför jag separat.
//Fredrik
Utloggad
Var vänlig och logga in på ditt konto för att ta del av vår expertpanels svar.