Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

vinst per plagg

Inlägg 1 av 4

2004-09-04, kl 21:16

username

Malin
Floridan

Inlägg: 1

vinst per plagg

Hej! Jag kommer att starta klädbutik så småningom men vill redan nu börja räkna lite. Dum fråga men hur stor vinst gör jag om jag köper in ett plagg för en hundring och säljer det för tre exempelvis?? Exakt vad är det som ska räknas bort egentligen?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-09-08, kl 10:57

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

ÄR priserna du räknar med ink. eller ex. moms? Om jag antar att det är inklusive moms så är det så här:
Försäljning 300:- = 240:- i intäkt och 60:- i moms
Inköp 100:- = 80:- i kostnad och 20:- i moms
Vinsten på ett plagg är alltså 160:-. Detta resultat brukar man kalla TB = täckningsbidrag, dvs detta resultat är det som ska användas för att täcka andra kostnader i rörelsen, ex hyror, löner, försäkringar, resor mm mm. I en kalkyl gäller det alltså att försöka ta reda på hur stora dessa kkostnder är och sedan räkna fram hur många plagg * vinsten på 160:- som man behöver sälja för att få det att gå ihop. Blir ett helt orimliga siffror så finns det tre saker man kan ändra och spela med, att höja försäljningpriset, att sänka inköpspriset (bägge ger ett större täckningsbidrag), eller att sänka sina andra kostnader.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-09-08, kl 18:18

username

cleo
Balotin

Inlägg: 31

Hej Karin!
kan du forklara hur du räknar i procent?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2004-09-08, kl 19:36

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Vet inte om jag förstår dig rätt men jag gör en beräkning så får du se om det är det du menar.
Om man utgår från inköpspriset och räknar med ett visst påslag i % så kallas det pålägg, utgår man istället från försäljningspriset så pratar man om marginal.
Om en vara kostar 100:- och man bestämmer sig för att lägga på 100:- så räknar man 100(pålägget) /100(inköpspriset) = 1 = 100%. Om man istället skulle utgå från försäljningspriset 200:- så räknar man 100(pålägget i kronor)/200(Försäljningspriset)=0,5=50%, alltså är marginalen 50%.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat