Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Vinst

Inlägg 1 av 13

2006-11-23, kl 12:21

nolkarr

nolkarr

Inlägg: 54

Vinst

Hej! Låt säga att jag säljer en av mig utförd tjänst. För var tjänst tar jag 200 kr. Dessa 200 kr går ju in i bokföringen som "betalning från kund" och delas mellan intäkt och moms. Måste jag skatta på annat sätt för det jag utför i min verksamhet eller är det faktiskt så att jag inte betalar skatt och egenavgift förrän den dag som jag verkligen plockar ut ett överskott? Jag kan väl plocka ut pangar som jag själv satt in i firman om det blir ett överskott, dessa är ju ingen vinst utan ett lån från mig till firman!?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 13

2006-11-23, kl 12:54

smyckorama

smyckorama

Inlägg: 5

Hej Pernilla!
För att räkna ut din skatt kvittar du inköp etc mot inkomster i företaget och skattar sedan på vinsten.
Om du handlar för mer än du får in från kunder så behöver du alltså inte betala någon skatt för det året.
Egna insättningar räknas inte in på vinsten, du skattar alltså inte för dessa.
Däremot skattar du på hela vinsten, oavsett om du plockar ut den eller inte.

Lycka till!
MVH Linda

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 13

2006-11-23, kl 13:16

nolkarr

nolkarr

Inlägg: 54

Tack för Ditt svar!! Men visst är det väl så att jag inte ska betala egenavgifter o andra avgifter än skatt så länge jag inte plockar ut något?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 13

2006-11-23, kl 14:16

stifor

stifor

Inlägg: 386

Pernilla,

Gå till www.enskildfirma.nu, hämta och installera programmet eFRedo.

I det kan du sedan prova att bokföra och registrera olika händelser, tex intäkter, kostnader, egna insättningar, egna uttag mm.

Därefter kan du ta ut en skatteuträkning där du ser exakt hur mycket du är skyldig i skatt och egenavgifter. Det är ju detta som är intressant i en enskild firma, inte vad resultaträkningen visar (som det gör i andra bokföringsprogram).

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 13

2006-11-23, kl 16:11

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Pernilla. Har man en enskild firma så betalar man skatt och egenavgifter på den vinst som företaget gör. Helt oberoende om du tar ut dom eller inte.  Detta är en stor skillnad mot ett AB.

Det är därför du skall uppge en preliminär beräkning på din vinst när du startar firman. 

Vad skattemyndigheten då gör är att beräknar vilken vinst du tror att du gör under året och sätter sedan f-skatten (varje månad med ev 3 betalningsfria månader efter uppstart) du skall betala.

Om det vsiar sig att du gjort en beräkning upp åt väggarna så bör man lämna in en ny preliminar beräkning så fort man upptäcker detta. Då justerar dom f-skatten för kommande månader.  

Om du satt in pengar i början så kan du ta ut dessa igen utan att påverka vinsten och då blir det ingen skatt på detta. Sak samma om du betalar något kontant eller privatkort under året  Då blir det ju en egen insättning och påverkar inte vinsten. 
  
mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 13

2006-11-23, kl 16:18

nolkarr

nolkarr

Inlägg: 54

Ok, nu kanske jag fattar!!! Vinst=intäkter minus kostnader. blir där ett överskott så är det den delen som jag skattar på! Underskott så......?
Men hur blir det då för mig som har förlängt räkenskapsår? Startade i juli -06 och har 2007 som bokföringsår. Ska jag nu bara luta mig tillbaka och vänta till början av 2008? Eller hur blir det med deklaration? Tilläggas skall väl också att jag inte redovisar moms en gång i månaden utan en gång/år!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 13

2006-11-23, kl 16:37

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Ja du kan luta dig tillbaks. Förutom att du antagligen får ett brev snart att du skall betala xxx:- i f-skatt den 12 februari och sedan varje månad framöver.

Så om du vet med dig att det var felaktiga beräkningar för visnt när du registrerade företaget kan det vara bra att justera detta innan. Och jag tycker att man skall justera både upp eller ner beroende på vad som är fel. Dom kan bli lite gnälliga om det visar sig att deklarationen har jättemycket mer vinst är du uppgett tidigare och då kanske dom inte godtar framtida preliminära beräkningar plus att du får efterskatt och eventuella avgifter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 13

2006-11-23, kl 16:40

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Glöm inte heller att vinsten = 75% * (inkomst-kostnad) när du avger prel deklaration.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 13

2006-11-23, kl 16:43

nolkarr

nolkarr

Inlägg: 54

Tack snälla Du så länge för alla toppen svar!!...men om jag inte har gått med vinst då?? ska jag ändå betala skatt??!!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 13

2006-11-23, kl 16:50

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Om du inte gått med vinst så lämnar du en prel på 0:- och får då f-skatt på 0:- . Sedan kommer dom troligen att diskutera att det verkligen är så osv särskillt om du redan kört 6 månader under 06 (men på 07's bokföringsår) . Men det får du visa. Plus att du lämnar ny prel så fort det börjar ticka in pengar.

Eller så kan man göra som jag. Uppgav för första betalningen en summa i vinst så jag fick betala 5000:- i f-skatt i feb. Sedan lämnade jag en ny deklaration så jag fick 0:- ett antal månader framöver.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2