Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Mässor, Konferenser & Affärsresor

Varning för oseriösa "Webdesign" säljare

Inlägg 1 av 43

2010-11-01, kl 22:19

ADLightDesign

ADLightDesign

Inlägg: 5

Varning för oseriösa "Webdesign" säljare

Blir du som nybliven företagare kontaktad av Leyland, ska du vara mycket försiktig med att inte ingå ett avtal med dom. De erbjuder dig hjälp med designen av din hemsida "gratis", men vad som är otydligt är att det ingår ett företagsabonnemang på 299kr i mån exkl. moms i 24 månader. Avtalet lurar dom till sig genom att läsa upp dina kontaktuppgifter högt för att du ska bekräfta dessa, när du gör detta spelar dom in bekräftelsen och kallar det för ett avtal. Om du redan har råkat låta dom göra detta kan du bara skicka ett brev som bestrider detta, låt dom skicka fakturor och till och med kronofogden, dom kan inte göra något eftersom dom vid inspelningen inte har varit tydliga med att ni ingick ett avtal. Dom blir tvungna att gå till rättegång med det, vilket dom inte kommer att vilja göra då dom redan vet att dom har gjort fel. Kronofogden kan inte göra en anmärkning på dig då du har bevis för att du har bestridit avtalet! Stå på dig i dessa ärenden!

AD lightdesign

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 43

2011-02-26, kl 08:53

Iriss

Iriss

Inlägg: 2

Jag har råkat ut för samma sak!
Denna gång heter företaget Proweb/ Nordiska huset, samma ägare som till Leyland. Dessa företag står skrivna på Hossein Razzahgi eller mahred Martin Razzaghi.
 Deras säljare gjorde exakt som ovanstående, målade upp en bild av en gratis tjänst som de erbjöd mig, det skulle gå ut på ett samarbete jag var utvald etc. etc.På slutet av samtalet läser de upp min kontaktuppgifter och använder det "som bevis i form av en ljudfil" för att bekräfta ett avtal.
 Det enda som skulle kosta var ett domännamn och ett webhotell. Utan att jag är uppmärksam byter försäljaren som pratar i ett jäkla tempo ut webhotell till företagsabonnemang i slutet av samtalet- det samtal de spelar in. Det är så de arbetar, målar upp en bra tjänst av en  vara, att den är gratis osv. Det viktiga i samtalet sluddras förbi då försäljaren pratar både snabbt och bryter en del. Att avgiften för "webhotellet" som senare blev företagsabonnemang var per ÅR- det hör jag först efter att jag fått ljudfilen av dem. Den första delen av ljudfilen har de givetvis inte kvar, utan de har ett "bevis" där jag glatt tackar ja till mer information innan (som jag tror) jag skulle skriva på ett eventuellt avtal.
JÄTTEJÄTTESTOR VARNING FÖR FÖRETAG SOM LEYLAND, NORDISKA HUS och PROWEB!!!
De siktar in sig på nyföretagare som inte har hunnit lära sig hur regler för näringsidkare är! Konsumentlagen med ångerrätt gäller inte mellan näringsidkare.
min fråga är, hur har det gått för dig Ad Light Design? Hur gick du tillväga- har du något tips på hur jag kan komma ur den här fällan?

Iriss

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 43

2011-02-28, kl 15:58

ADLightDesign

ADLightDesign

Inlägg: 5

 Hej Stina!
Det första du kan göra är att ringa till Juristjouren, du får gratis vägledning där. Men det viktigaste är att du har bevis på att du har bestridit en bäställning, tex att du har skickat mail till dom att du inte vill ha tjänsten. Dom kan inte göra något om du har bestridit det, dom kan hota med att skicka till kornofogden, men kronofogden gör ingenting om man från början har bestridit beställningen, det är ju inte samma sak som att ångra sig. Företaget som har lurat dig har inte en ljudfil som är värt något om inte du klart och tydligt förbinder dig till ett abonnemang, men du behöver inte vara rädd för att det låter som att du har gjort det, för det är ganska solklart att dom har manipulerat bandet. Tänk också på att känner du dig lurad så är du lurad, därför är företaget ganska ljusskyggt vilket gör att dom aldrig kan tvinga dig att betala någonting, eftersom dom aldrig kommer vilja ta dig till rätten (genom kronofogden).
Så har du bara bestridit dom kan dom inte göra dig något, låt dom veta detta!! Men ring juristlinjen ändå, det gjorde jag.
Sen kan du ju alltid beställa lite olika årsredovisningar från olika företag till lurendrejarnas adress, kan ju vara lite jobbigt för dom att sortera posten då.
Lycka till!!
Mvh

AD lightdesign

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 43

2011-03-01, kl 13:01

Alva Jansson

Alva Jansson

Inlägg: 2

 Hej AD och Stina!
Efter att ha surfat runt hitta jag denna tråd och var tvungen att bli medlem direkt.Jag har drabbats utav liknande lurendreji fast i mitt fall handlar det om en s.k. "portal".Säljaren angav att jag skulle vara som referens på deras portal och det skulle vara gratis eftersom att den var ny och dom behövde sk referenskunder. Men sen kom chocken då en faktura ramla ner i brevlådan!
Angående Juristjouren, är deras vägledning verkligen helt gratis eller krävs det ett medlemskap?AD du nämnde något om årsredovisningar som låter mycket intressant! Hur går det till? För jag vill verkligen ge tillbaks till dessa människor!
MvhAlva

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 43

2011-03-01, kl 14:21

Framtidsfabriken

Framtidsfabriken

Inlägg: 54

 Mycket tråkig läsning det ni skriver.
Vi kanske skulle dra igång en egen portal, där alla "fjoll företag" listas och hängs ut (kanske redan finns ? ). 

Vi som själva håller på inom Internetbranschen känner av detta, det finns vissa som vill enbart tjäna pengar och sätterkunderna sist, men det är ett fåtal, de allra flesta webbföretag är riktigt bra.
Mitt förslag till er är detta :- Begär alltid att få ett skriftligt avtal (mellan dig och webbföretaget, där det framgår tydligt vad som gäller och vad ni betalar för)- Verkar erbjudandet för bra, kolla upp företaget (Ingenting är gratis).

 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 43

2011-03-01, kl 22:25

ADLightDesign

ADLightDesign

Inlägg: 5

 Hej Alva!
Det var ungefär så dom sa till mig också..referensprojekt...
När det gäller Juristjouren så är det gratis att ringa när som helst, kostar som ett lokalsamtal, sen kan man även träffa en jurist gratis i en kvart om man vill få råd på det viset i stället. Otroligt men sant!
Min kille beställde årsredovisningar genom att googla ordet, sen gick han in och beställde så många han orkade till skurkarnas adress. Lycka till!!
//AD

AD lightdesign

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 43

2011-03-01, kl 22:31

ADLightDesign

ADLightDesign

Inlägg: 5

 Bra tips, men dom hjälper inte riktigt i det här fallet då vi har blivit lurade rakt av...jag tackade aldrig ja till någonting, ändå försökte dom få mig att tro att jag hade gjort det, det är deras metod. Jag tror inte ens att de utför något arbete sedan även om man skulle låta sig luras hela vägen. Så naturligtvis är det skillnad på seriösa företag och rena bluffmakare.
Jag bad dom att skicka mer info så skulle jag maila mitt svar till dom och när dom upprepade min adress så svarade jag ja godtroget på adressuppgifterna, och då påstod dom att jag hade sagt ja till ett avtal också, vilket naturligtvis inte var sant, då sa dom att dom hade inspelningen som bevis. Då gäller det bara att bestrida och stå på sig, låt dom inte få dig att tvivla på dig själv, känner man sig lurad har man blivit lurad, så enkelt är det!
//AD

AD lightdesign

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 43

2011-03-02, kl 07:43

Framtidsfabriken

Framtidsfabriken

Inlägg: 54

 Hej Igen.
Har du läst hur lagen ser ut ?
1. inget avtal är bindande idag om det inte är skriftligt, och du har inte ingått ett avtal mellan dig och dom, alltså har dom inget att komma med.
2. vi distansköp har du alltid ångerrätt (tror även detta gäller tjänster).
Kolla vad lagen säger, och nyp åt dom som håller på med såna här fula trick...Blir så förbannad över dessa metoder.
/Lars 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 43

2011-03-02, kl 07:43

Framtidsfabriken

Framtidsfabriken

Inlägg: 54

 Hej Igen.
Har du läst hur lagen ser ut ?
1. inget avtal är bindande idag om det inte är skriftligt, och du har inte ingått ett avtal mellan dig och dom, alltså har dom inget att komma med.
2. vid distansköp har du alltid ångerrätt (tror även detta gäller tjänster).
Kolla vad lagen säger, och nyp åt dom som håller på med såna här fula trick...Blir så förbannad över dessa metoder.
/Lars 

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 43

2011-03-02, kl 18:59

Iriss

Iriss

Inlägg: 2

 I mitt fall finns det faktiskt en ljudfil där man, om man BARA hör den (dvs. deras sista 5 inspelade minuter) LÅTER SOM att jag är mycket positiv till ett avtal. Men jag trodde hela tiden att jag skulle få läsa igenom mer information som jag trodde skulle skickas hem för att jag i lugn och ro skulle kunna gå igenom det.

Ett avtal kan tydligen vara ett avtal utan att man skrivit under. Det vill säga: ett muntligt avtal gäller. Jag tycker det är helt otroligt att en ljudfil som inte är i sin helhet skulle kunna gälla som bevis. Är det verkligen så?

Som näringsidkare gäller inte konsumentlagen och man har ingen ångerrätt.
Det är precis de här aspekterna såna blufföretag som Leyland / Proweb utnyttjar. De vänder sig endast till nyblivna företagare som inte än hunnit sätta sig in vilka rättigheter de har. så jädra fult!

Hur gick det för dig sen AD Light Design?
Drog dom dig till tingsrätt? Jag är väldigt nyfiken på att få höra hur det gick för just dig eftersom de är dem jag måste stå upp emot nu!

Iriss

Inläggets betyg
Svara Svara med citat