Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Övrigt

Värde agentur?

Inlägg 1 av 15

2007-02-01, kl 17:37

Tvålverkstan

Tvålverkstan

Inlägg: 10

Värde agentur?

Jag funderar på att köpa ut en försäljningsrätten i ett företag på vissa specifika produkter (agentur). Men hur sjutton vet jag att det är rätt pris jag betalar för kalaset? Jag vet antal kunder, aktiva/handlande kunder samt omsättning, kostnader och marginal och antal aktiva år. Finns det något tips av någon?
Det avser alltså inget företag för det har jag redan ett :-)

J

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 15

2007-02-01, kl 18:09

antonio

antonio

Inlägg: 240

Kassaflödesanalys

Om du vet hur mycket pengar i handen det skulle generera dig att köpa detta så gäller det bara att diskontera hem alla framtida kassaflöden med en diskonteringsränta du finner lämplig.

Om du anser att de framtida flödena är nästan lika säkra som att spara i banken så använd en diskonteringsränta som motsvarar kanske räntan på en 5 årig statsobligation.

Det högsta värdet du bör betala är nuvärdet av alla framtida kassaflöden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 15

2007-02-01, kl 18:16

antonio

antonio

Inlägg: 240

T.ex.



Om jag äger en tillgång som genererar riskfritt 100 kr i slutet av året i 3 år så är värdet av detta =



= 100/1,039 + 100/(1,039^2) + 100/(1,039^3)



Om priset för att köpa tillgången är lika med dess värde så har man
tjänat 3,9% på investeringen, men man får ingen överavkastning eller
underavkastning... utan precis så mycket som man ska få för en sådan
tillgång



Om priset är lägre än dess värde av inflöde så gör man en överavkastning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 15

2007-02-01, kl 22:12

Tvålverkstan

Tvålverkstan

Inlägg: 10

Tack så mycket för svaret. Ska försöka sätta mig ner och räkna för att få fram om det kan vara ok det pris som begärs.

Finns det fler tips och råd där ute i vårt avlånga land?

J

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 15

2007-02-01, kl 23:28

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Jag blev lite fundersam om man verkligen kan ha en agentur.
Nu när vi är med i EU - ha för mig att detta har diskuterats nere i Bryssel. Kan var idé att kolla detta! :))

Med agentur menas att ett företag har rättighet att sälja varor åt ett annat företag och i dennes namn. Företaget som har agenturen kallas agent. Om företaget (importören) har ensamrätt till försäljningen i ett land kallas han för generalagent.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 15

2007-02-02, kl 12:18

antonio

antonio

Inlägg: 240

Du menar konkurrenslagarna Stefan? Jo det är nog intressant, ensamrätter etc. kan ju verka konkurrenshämmande.
§6 konkurrenslagen lyder som följer;
"Om något annat inte följer av 8, 8 a, 18 c eller 18 e §,
är avtal mellan företag förbjudna om de har till syfte att hindra,
begränsa eller snedvrida konkurrensen på marknaden på ett märkbart sätt
eller om de ger ett sådant resultat.

   Detta gäller särskilt sådana avtal som innebär att

1. inköps- eller försäljningspriser eller andra affärsvillkor direkt eller indirekt fastställs,
2. produktion, marknader, teknisk utveckling eller investeringar begränsas eller kontrolleras,
3. marknader eller inköpskällor delas upp,
4. olika villkor tillämpas för likvärdiga transaktioner, varigenom vissa handelspartner får en konkurrensnackdel, eller
5.
det ställs som villkor för att ingå ett avtal att den andra parten åtar
sig ytterligare förpliktelser som varken till sin natur eller enligt
handelsbruk har något samband med föremålet för avtalet. "

Punkt 3 speciellt verkar farlig, den texten är dock inte hela historian finns nog en del rekommendationer och dylikt som man bör läsa in sig på.

Jeanette det finns ingen bättre metod att utvärdera ett projekt än med NPV metoden, om det nu finns något annat sätt att värdera det på

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 15

2007-02-02, kl 12:32

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Precis, så var det nog - vet en kille som för dyra pengar, hade köpt rättigheten för en spray, efter 6 månader, så såldes denna spray överallt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 15

2007-02-02, kl 12:38

antonio

antonio

Inlägg: 240

Tungt alltså, men han fick väl tillbaka sina pengar? Avtal etc. som bryter mot lagen borde väl gå att återställa, vore väldigt synd om personen ifråga annars.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 15

2007-02-02, kl 12:51

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Om avtalet kommer till innan lagändrigen, så friskriver man sig säkert från sådant som ligger utanför ens kontroll.
Jag är inte helt säker, men mig veterligen fick han aldrig tillbaka några pengar. Jag vet att jag har läst någonstans att flera försökte sälja ut ensamrätter för produkter och att många hade blivit blåsta på detta - vill inte påstå för säkerhetsskull att den läsningen var relevant med denna tråden.
Jag skulle kontakta en jurist i detta fallet, innan jag gjorde något.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 15

2007-02-02, kl 13:30

Tvålverkstan

Tvålverkstan

Inlägg: 10

Ojoj nu börjar det blir snurrigt. Vill så gärna göra rätt förstås....

Menar ni att fast det har varit en agentur i 10 år i Sverige skulle vara annorlunda nu? Är det upp till leverantören att sälja till andra i Sverige eller vad? Finns det ingen försäljningsrätt längre?'

Jag har en annan bekant som har ensamrätt/agentur i Sverige på hudvård från ett väldigt känt märke och har haft det i 5 år och före henne någon i 10 år och det fungerar alldeles utmärkt???


J

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2