Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Två verksamheter men ett bankkonto?

Inlägg 1 av 2

2017-04-06, kl 17:00

Siyabonga

Siyabonga

Inlägg: 2

Två verksamheter men ett bankkonto?

Hej,
under 2015 deklarerade jag via Skatteverket för enskild firma för två verksamheter, startade upp en under 2014. Vi har lantbruksfastighet och startar ett café och en butik i ladan. Butiken är ett företag vi redan tidigare haft, men har sålt varorna på marknad innan. Nu ska vi ha dem i butiken på gården istället tillsammans med caféet. Då hade vi varken tagit ut eller satt in pengar på det gemensamma plusgirot för en av verksamheterna så då var det inga problem att bokföra det med två bokföringar. Nu för 2016 blir jag lite förvirrad hur jag ska göra ett förenklat årsbokslut för två verksamheter med ett bankkonto när jag har två separata bokföringar....?
Någon som kan svara på hur jag ska göra?
Kan/Ska jag bokföra allt i en gemensam bokföring? Hur ändrar jag det då i det förenklade årsbokslutet? Eller ska jag fortsätta att ha separata bokföringar? Och hur gör jag då med in och uttag från plusgirot. Det blir då blandat i en enda röra.....
Huvudbry!!!

SA

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2017-05-02, kl 11:48

berijan

berijan

Inlägg: 1

Ett sätt är om du kan använd kostnadsställen i din bokföring, då kan du ha allt i samma bokföring men ändå skilja verksamheterna i rapporter mm. På så sätt ät det enkelt att att även ha ett bankkonto.

Sen är det inget lagligt problem att du har separata bokföringar för din verksamhet men ett och samma bankkonto det blir bara det att när du gör en avstämning (kontroll) av ditt bankonto så får du räkna ihop saldot på dina bokföringskonton (t ex 1930) för varje näring som motsvarar ditt bankkonto. Det medför att du t ex kan ha minus på bokföringskontot för en näring men plus i ett annat men det sammanlagda saldot ska stämma med ditt bankkonto.Det blir lite omständligare men det fungerar.

Om du bokför varje enskild näring separat så kan du ju även deklarera varje näring separat på NEA blanketten, resultatet från alla NEA hamnar sammanlagt på NE eftersom alla dina enskilda verksamheter räknas som en och samma näring. Skattemässigt kan man bara ha en enskild näring.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat