Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Två enskilda firmor?

Inlägg 1 av 7

2012-02-15, kl 20:24

Angelicaa

Angelicaa

Inlägg: 17

Två enskilda firmor?

Hej!
Jag har redan en enskild firma. Nu vill jag starta ett nytt projekt inom ett helt annat område! Hur gör jag?

Har börjat läsa lite om bifirmor men tycker det låter krångligt om jag måste ha med huvudfirmans namn/uppgifter på fakturor/etc å bifirmans vägnar?

Finns det ett enklare sätt, eller enbart detta?
Tacksam för svar!!

Stockholms CVkonsult - hjälper dig att söka jobb!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2012-02-15, kl 21:28

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Man kan använda samma namn till olika saker, vi lever numera i 2000 talet däremot är det kanske bra att tänka på att ha ett neutralt namn, sitt eget ex. Ska man byta namn kan man naturligtvis uppge mer saker om inte annat konsult som täcker allt nästan.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2012-02-15, kl 21:31

Angelicaa

Angelicaa

Inlägg: 17

Självfallet kan man det! Men då mitt nuvarande företag heter Stockholms CVkonsult, känns det som ett riktigt konstigt namn att bedriva en helt annan business med..

Menar du då att jag kan ändra mitt företags namn till kanske mitt namn eller liknande. Något verkligen neutralt och sedan helt enkelt kalla min hemsida etc för Stockholms CVkonsult eller något annat beroende på vad för projekt jag bedriver för stunden?

Stockholms CVkonsult - hjälper dig att söka jobb!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2012-02-15, kl 21:58

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag har en kvinna i min logga det ska du också ha Firmanamn Angelicaa kort och gott och sedan som jag en bild men den du redan har, perfekt tycker jag. .
Ta gärna upp vid förändringen sådant också som du är intresserad av. Det är bara med tanke på om det händelsevis skulle bli ny regering igen, då vet man aldrig vad de hittar på. Har man varit företagare i mer än 45 år har man sett det mesta.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2012-02-16, kl 13:03

Angelicaa

Angelicaa

Inlägg: 17

Det låter ju toppen! Talade precis med bolagsverket, som anser att jag bör ha två enskilda firmor. Då jag annars förlorar rättigheterna till verksamheternas namn. Har jag en bifirma måste jag ha med huvudfirmans namn på fakturor etc.

Stockholms CVkonsult - hjälper dig att söka jobb!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2012-02-16, kl 16:14

zabsv

zabsv

Inlägg: 14

Ett alternativ kanske kan vara att registrera ett varumärke hos prv för någon av verksamheterna. Då får du rätten till namnet utan merjobbet med att bokföra och deklarera för två firmor.

www.expressit.se - Programmering för webb och appar.
foretagsideer.se - Hitta affärsideer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2012-04-18, kl 11:18

Lassemannen

Lassemannen

Inlägg: 16

Ett litet sent inlägg kanske, men en annan sak som jag kan tycka att Bolagsverket borde ha berättat (vilket de kanske också gjorde) är precis som ovanstående person svarat. Att det finns möjligheter att skydda namn som ett varumärke också. Varumärksskyddet är rikstäckande till skillnad från ditt företagsnamn som endast har skydd i ditt län eftersom det är registrerat som en enskild firma. Nu kan du även skyddsregistrera en enskild firma i flera län hos Bolagsverket men du får betala en avgift för varje län, 700 kr/län om du gör det via verksamt, annars 900 kr/län. Det är heller inte säkert att du får igenom namnet i alla län.
Vill du ha rikstäckande skydd på dina namn, även det du redan registrerat, tycker jag att du ska ringa och prata med Patent och Registreringsverket (PRV) om det.

Nu kan det ju vara så att du inte har något behov av att ha ett rikstäckande namnskydd. Men något som kan vara nämnvärt att tänka på inför framtiden är om du någon gång vill bilda ett aktiebolag istället. Då genomförs en ny namngranskning på ditt namn (om du nu vill ha samma namn) och då blir det en rikstäckande granskning. Då kan det dyka upp ett liknande namn i ett annat län som hindrar att du får använda namnet i ditt aktiebolag. (Du kan dock alltid prova att söka medgivande hos det hindrande bolaget men begär då först en fullständig granskning av ditt namn hos Bolagsverket så du är säker på att alla hinder finns med.)

Nu kanske detta som sagt inte är aktuellt för dig, men du ska ändå veta alla dina möjligheter så du själv kan sålla och avgöra vilken lösning som passar just dig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat