Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Tips vid telefonförsäljning

Inlägg 1 av 3

2012-02-12, kl 16:16

vitorm

vitorm

Inlägg: 58

Tips vid telefonförsäljning

Tänkte börja kontakta företag via telefon under nästa vecka. Har aldrig sålt något över telefon förut och senaste gången som var min första gång gick det inte speciellt bra.

Jag har god kunskap om tjänsten jag säljer eftersom jag själv har utvecklat den och jag kan all statistik och det. Jag vet också att många/nästan alla företag jag varit i kontakt med via mejl har varit positiva och gillat idén. Problemet är bara att jag inte är någon vidare bra säljare och är inte alltid på samma plan som den jag pratar med. De säger ofta: "Idén är väldigt intressant och jag ska absolut prova". De provar dock aldrig tjänsten.

Jag skulle därför uppskatta alla olika tips som finns. Har även beställt boken: "100 sidor om hur du blir världens bästa telefonförsäljare". Det jag har läst mig till på internet har varit att man ska ställa frågor och prata mer om den man säljer till än om ens egna produkt osv. Men jag uppskattar alla tips så det är bara att bomba tråden.

Tack på förhand.

http://www.vitorm.se/

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2012-02-27, kl 20:28

Internet

Internet

Inlägg: 49

Citat:

Ursprungligen postat av: vitorm

Tänkte börja kontakta företag via telefon under nästa vecka. Har aldrig sålt något över telefon förut och senaste gången som var min första gång gick det inte speciellt bra.

Jag har god kunskap om tjänsten jag säljer eftersom jag själv har utvecklat den och jag kan all statistik och det. Jag vet också att många/nästan alla företag jag varit i kontakt med via mejl har varit positiva och gillat idén. Problemet är bara att jag inte är någon vidare bra säljare och är inte alltid på samma plan som den jag pratar med. De säger ofta: "Idén är väldigt intressant och jag ska absolut prova". De provar dock aldrig tjänsten.

Jag skulle därför uppskatta alla olika tips som finns. Har även beställt boken: "100 sidor om hur du blir världens bästa telefonförsäljare". Det jag har läst mig till på internet har varit att man ska ställa frågor och prata mer om den man säljer till än om ens egna produkt osv. Men jag uppskattar alla tips så det är bara att bomba tråden.

Tack på förhand.



Hallå Vitorm :)

Att lära sig sig handlar om att hoppa in i det. Bästa sättet är att köra på. När du gjort ett sälj försök, går du igenom hur du skötte dig. Vad hade du kunnat göra bättre, hade jag kunnat säga så istället osv. Gå igen och lär dig till nästa gång. De här små stegen gör dig lite skarpare för varje gång. Det är bara att nöta och nöta. Det svåra många gånger kan vara att lyssna på kund.

Har man en bra produkt kan man vara ivrig om att prata om den. Det gäller att lyssna på gång också. Få dialog.

Ställ frågor som inte går att svara ja eller nej på, som hur, var, vart, vem, varför osv.
Exp Hur ser er annonsering ut idag? Vem är er kund?

Vad gäller ("Idén är väldigt intressant och jag ska absolut prova". De provar dock aldrig tjänsten) så handlar det ofta om att komma till avslut.

Våga ställa frågor som om vi ska prova tjänsten, rent av fråga när vi ska börja. Pressa dig själv lite. Säger de nej efter det gå vidare, du kommer träffa på kunder som är intresserade av din produkt eller rent av dig som person.

Det gäller att få kund att förstå varför det ska handla din tjänst, vad ger det dem, vad ger det för mervärden. Analysera dina konkurrenter och plocka fram det du kan göra bättre eller annourlunda.

I min branch handlar det inte alltid om bästa pris utan kan även handla om leverans dagar, leverans tider, kund aktiviteter, när och hur man kan lägga order osv.

Hoppas det ger dig något! Lycka till! Har du fler frågor dra iväg ett mail till [email protected]

db

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2012-06-12, kl 18:38

PeterFöretagare

PeterFöretagare

Inlägg: 5

Och glöm inte att varje nej så är du närmare ett ja. :)

Now we´re talking
www.qall.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat