Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Syns du inte finns du inte!

Inlägg 1 av 6

2007-01-16, kl 10:11

Wroblewski

Wroblewski

Inlägg: 22

Syns du inte finns du inte!

Efter att ha investerat i en hemsida bör man marknadsföra den. Möjligheterna är enorma och det kan vara svårt att skaffa sig en uppfattning om hur man manrknadsför sin hemsida på bästa möjliga sätt. Sökmotoroptimering är ett kostnadseffektivt sätt. Problemet är att de bolag som erbjuder den typen av tjänster i Sverige idag ligger på prisnivåer som skiljer sig kraftigt åt. Vad har ni för uppfattning om  prissättningen på sökmotoroptimering och framförallt, hur tror ni att man kan se om en leverantör av tjänsten är duktig?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2007-01-16, kl 10:12

Wroblewski

Wroblewski

Inlägg: 22



Alexander Wroblewski:


Efter att ha investerat i en hemsida bör man marknadsföra den. Möjligheterna är enorma och det kan vara svårt att skaffa sig en uppfattning om hur man manrknadsför sin hemsida på bästa möjliga sätt. Sökmotoroptimering är ett kostnadseffektivt sätt. Problemet är att de bolag som erbjuder den typen av tjänster i Sverige idag ligger på prisnivåer som skiljer sig kraftigt åt. Vad har ni för uppfattning om  prissättningen på sökmotoroptimering och framförallt, hur tror ni att man kan se om en leverantör av tjänsten är duktig?






Är själv verksam i branschen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2007-01-21, kl 16:38

NiklasEk

NiklasEk

Inlägg: 52

Bäst sättet att ta reda på hur bra en leverantör för en sådan typ av tjänst är att tala med deras referenser. Det bör ju vara en skillnad på hur många som besökte sidan före och efter sökmotorsoptimeringen annars har det ju varit en värdelös investering.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2007-01-22, kl 08:51

Wroblewski

Wroblewski

Inlägg: 22

Håller med ovanstående inlägg. Utöver att höra efter med tidigare eller nuvarande uppdragsgivare är det också en idé att göra en sökning på google med frasen "sökmotoroptimering". Om det är detta man sysslar med bör man i allafall komma med bland de 10 första träffarna på Google. Vidare kan det vara en idé att googla på företagsnamnet för att se vad företaget eventuellt har för rykte etc.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2007-01-22, kl 09:57

mazi

mazi

Inlägg: 16

Personligen tycker jag inte att man skall använda sig av företag som håller på med detta.

1. Du kan alldrig komma bland 10 första träffen, då detta är baserad på antal träffar du har haft på sidan sedan den kom online.
2. Du kan hamna på sponsorlänkar om du betalar (high-lighted med blått). detta brukar vara dom två första längst upp eller på sidan av sök sidan. Det står klart och tydligt då att detta är annonser.
3. Tjänsterna är ungefär från 200-1000% dyrare om du köpar såna tjänster utav utomstående företag.

Här är länken för tjänsten via google: http://www.google.se/intl/sv/ads/


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2007-01-22, kl 10:23

Wroblewski

Wroblewski

Inlägg: 22

Min syn på ovanstående synpunkter:

1. Att man inte kan komma topp 10 på träfflistan eftersom detta är beroende på hur många klick man fått sedan sidan kom online.
Svar: Det är faktiskt helt fel. Det stämmer iofs att antal klick man har fått är av viss betydelse, men väldigt lite. Google har över 200 parametrar som avgör en sidas placering. Har personligen lyckats med att få in en helt ny sida på en topp tio placering många gånger.Detta avgörs först och främst på hur konkurrensutsatt ordet är och inte minst beroende på hur relevant sökordet är i förhållande till sidans innehåll.

2. Sponsrade länkar.
Denna typ av marknadsföring skiljer sig från sökmotoroptimering ganska markant. Det är nämligen precis som det låter nämligen "sponsrat". Här handlar det om att betala en summa för varje klick det genererar. Är ordet mkt konkurrensutsatt kostar det därefter. Ett av de dyraste orden att ha på sponsrade länkar är "poker". I USA kostar det upp till 40$ för ett klick. Dessutom generarar de sponsrade länkarna inte lika mycket relevanta besökare som en träff från den organiska listan.

3. Hur dyra tjänsterna är varierar kraftigt från en aktör till en annan. Syftar man på att sponsrade länkar är dyrare att köpa in via företag än att administrera det själv så beror det på upplägget. Antingen så tar det anlitade bolaget en fast månadssumma för att administrera tjänsten varav man inte gör ngt påslag på klickkostnaden. Sen finns det bolag som lägger på en procentsats på klickkostnaden och generarar  vinst på det sättet. Själv hade jag rekommenderat att anlita ett bolag som tar en fast avgift för att administrera tjänsten. På så sätt får man som kund en större överblick på kostnaderna. Ett annan alternativ är att själv administrera allting, då kostar det inte mer än vad klicken kostar, men å andra sidan får man lägga ner tiden själv. Finns för och nackdelar med alla alternativen.


Inläggets betyg
Svara Svara med citat