Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Studerande och enskild firma samtidigt ??

Inlägg 1 av 10

2005-11-11, kl 13:33

username

Alexander
Soleymani

Inlägg: 7

Studerande och enskild firma samtidigt ??

Tjena

jag är studerande för tillfället och får pengar från csn..
kommer mina privata pengar inkomster/skulder blandas in med firmans ekonomi ??

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2005-11-12, kl 01:06

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ja.

Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2005-11-12, kl 18:45

username

Harry
Malinin

Inlägg: 3

På vilken sätt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2005-11-12, kl 18:46

username

Harry
Malinin

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av:

På vilken sätt?


Man betalar ju skatt från vinsten

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2005-11-12, kl 20:32

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

En enskild firma = du själv. Företaget har inget eget organisationsnummer utan alla dess tillgångar är dina men också alla dess skulder. Resultatet från företaget är inkomst hos dig, det är du som betalar skatt och egenavgifter på resultatet.
En enskild firma är alltså inte en egen juridisk person på samma sätt som ett Aktiebolag eller Handelsbolag utan är bara en fysiks person som istället för att tjäna sina pengar som anställd tjänar dessa på inkomst från näringsverksamhet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2005-11-19, kl 11:30

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Tjänar du för mkt kan studiebiddraget, och ev bostadsbidrag ryka all världens väg. I värsta fall blir du återbet.skyldig

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2005-11-27, kl 16:22

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

När det gäller studiebidraget så är det om jag inte minns fel 45000 per halvår och när det gäller bostadsbidrag är det en hel djungel av förutsättning för att få det. Men allt sådant är ekonomistyrning för att göra rätt, och det är inte gratis.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2005-12-08, kl 14:09

username

Håkan
Ahlström

Inlägg: 3

Har också funderat i dessa banor.

Hur är det om man avsätter eventuell vinst i en expansionsfond för att senare kunna investera i företaget (alt jämna ut förluster)? Redovisas detta också som en inkomst från tjänst?

Det ultimata vore ju att kunna skjuta dessa pengar framför sig för att sedan, när man studerat färdigt, investera i företaget.

Är jag ute och cyklar?

-H

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2005-12-20, kl 23:11

jonssonjohan

jonssonjohan

Inlägg: 7

Precis vad jag gör. Studerat hela 2005 och drivit eget från februari. Totala summan som du får tjäna är 90000 per år och vad jag vet så redovisar man aldrig till CSN vad man tjänat per halvår, bara totalen blir under 90000. Vilket i praktiken innebär att du måste ha en vinst under året på ca 130000 - beror på vad du fakturerar etc, men som heltidsstudent har jag inte kommit upp i de summorna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2006-02-27, kl 11:10

username

Daniel
Neang

Inlägg: 1

??? räknar CSN den fakturerade inkomsten efter skatt eller vad menar du?

Citat:

Ursprungligen postat av:

...bara totalen blir under 90000. Vilket i praktiken innebär att du måste ha en vinst under året på ca 130000 - beror på vad du fakturerar etc...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat