Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta eget på hemorten?

Inlägg 1 av 3

2017-01-07, kl 21:00

museo12

museo12

Inlägg: 1

Starta eget på hemorten?

Jag har pendlat halva mitt yrkesverksamma liv och är ärligt talat trött på det. Har barn i skolåldern och vill vara med på ett annat sätt att hämta och lämna dem. Nu i vår kommer jag starta eget som samtalsterapeut. Det kommer bara vara jag och jag kommer fokusera på kunder som inte vill gå i traditionell terapi.

Jag bor och tänkt starta mitt företag i ett sammhälle med ca 6000 invånare. Tio minuter bort söderut med tåg finns det en stad med ca. 15 000 invånare. 20 minuter bort med tåg finns en stad på 50 000 invånare. Norrut finns en stad med 15 000 invånare 20 min bort med tåg.

Tanken är att rika marknadsföringen mot de andra städerna. Men, självklart får jag inte glömma min hemort. Här har jag i skrivande stund ingen konkurrens.

Vad tror ni är jag fel på det att öppna företag på hemorten eller tror ni det är möjligt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2017-01-09, kl 16:26

RikardE

RikardE

Inlägg: 1

Nej, inte fel att öppna företag på hemorten men var försiktig så att det inte blir mer jobb än tidigare så att du faktiskt har tid att umgås med barnen. Finns det några skolor eller stora företag på orten kanske du kan få en stabil kund som bas att stå på. Det är svårt att veta utan mer detaljer men jag tycker absolut du måste våga chansa. Vad är det värsta som kan hända? Jag driver en hemsida om barn och hjälper dem vid sidan av mitt vanliga arbete och det såpass bra nu så jag funderar på att börja göra det på heltid. Man måste våga följa sin passion för att lyckas http://www.barnverket.nu/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2017-01-15, kl 13:14

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

museo: Jag det är bara att köra. Dvs det krävs en bra affärsidé och en genomtänkt affärsplan med budget innan du fattar beslutet. Du bör ta reda på vilka andra som erbjuder terapi. Hur det gör det. Vad de tar betalt, osv. Och sedan ta fram en plan där du blir unik/annorlunda på så vis att du kan ge erbjudanden som är attraktiva. Kan du göra det på annorlunda vis också...? När du gör budget tänk på alla skatter mm du betalar så du måste ha bra omsättning för att leva på det. Men terapi har inte så stora utgifter så det kräver mindre omsättning än när man handlar med varor. Enskild firma: Mellan tummen och pekfingret gäller: Alla inkomster minus alla utgifter ger din vinst och ungefär 50% av den försvinner i skatt och egenavgifter.

RikardE: Tänk på att skolor i de flesta fall är kommunala och där gäller regler om offentlig upphandling vilket är en vetenskap i sig för att man som egenföretagare skall ro hem det hela och kunna genomföra det på ett bra sätt.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat